07 oktober 2019

Ieder jaar organiseert CDA-Epe een startbijeenkomst voor leden en belangstellenden. Deze keer had de commissie een interessant programma samengesteld dat in het teken stond van het “Boerenhart de IJsselvallei”. Het Boerenhart bestaat uit lokale leveranciers van verse, gezonde en eerlijke streekproducten uit de IJsselvallei en van de Veluwe.Op vrijdag 27 september om 16.00 verzamelden zo’n 30 geïnteresseerden zich bij Villa Bakhuis aan de IJsseldijk in Veessen. Verschillende sprekers vertelden over het Boerenhart en aanwezigen konden vragen stellen. Vooralsnog richt het Boerenhart zich alleen op het leveren aan restaurants, zorginstellingen en bedrijven. Wél is het voor consumenten mogelijk om rechtstreeks bij de boeren en andere deelnemers de producten af te nemen. Ook bij de buurtwinkels van stichting Passerel in Epe en Oene liggen producten van het Boerenhart in de schappen. Meer informatie over het Boerenhart en de deelnemers vindt u op deze site: www.ijsselvallei.boerenhart.nl

Na het luisteren naar de sprekers die vol passie vertelden over hun producten en hun bedrijven was het tijd om onder het genot van een heerlijke vruchtensap, wijn of bier te proeven van de vele lekkernijen van het Boerenhart. Ook was het mogelijk om in de stal van Natuurboerderij Villa Bakhuis te kijken waarbij boer Hassink uitleg gaf over zijn gesloten bedrijfsvoering. Alle dieren worden op de boerderij geboren en verlaten de boerderij pas wanneer zij naar de lokale slager (Ter Weele in Oene) worden vervoerd.  Vroeger had iedereen wel ergens een link met de agrarische sector. Dat is nu veel minder. Hoe mooi is het dan dat boeren zoals Hassink het mogelijk maken om in de stallen te kunnen kijken!

Al met al kunnen we terugkijken op een informatieve, gezellige en waardevolle bijeenkomst!