Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal (GNL) willen fuseren. Bij een nieuwe gemeente hoort natuurlijk een nieuwe naam. Een naam die past bij het gebied en die gemakkelijk te onthouden is. Een naam met aantrekkingskracht voor de inwoners en ondernemers en voor mensen van buitenaf. Welke naam dat is? De keuze is aan de inwoners!

De GNL-gemeenten willen de inwoners zoveel mogelijk betrekken bij de fusie. Zij hebben een belangrijke stem bij het bepalen van de naam voor de nieuwe gemeente. De gemeenten nodigen alle inwoners, dus jong en oud, van harte uit om mee te doen. Zij kunnen tot en met zaterdag 18 februari namen indienen.

Huidige namen
Het is mogelijk om meerdere namen in te dienen. Bij de inzending wordt gevraagd om een korte motivatie. De gemeenten willen de inbreng en creativiteit zo min mogelijk belemmeren met allerlei voorwaarden. Toch is er één uitzondering: de huidige namen van de drie gemeenten zijn uitgesloten.

Hoe indienen
Inwoners kunnen hun suggesties voor de nieuwe naam via diverse kanalen indienen:
- digitaal via www.fusiegnl.nl/naam
- per mail via [email protected]
- persoonlijk via 0345-634000
- per post met bon uit gemeentelijke informatierubrieken

Naamgevingscommissie
Er zijn negen inwoners benaderd (uit elke gemeente drie) om deel te nemen aan de naamgevingscommissie. Zij  hebben specifieke kennis op het gebied van toerisme, cultuur, historie, bedrijfsleven dan wel jeugd. De voorzitter van de commissie is mevrouw Renée Koning, directeur van het Gelders Landschap. De commissie gaat uit alle inzendingen drie mogelijke namen selecteren, die zij in april presenteert.

Eén stem
Daarna is de keuze weer aan de inwoners. Alle inwoners vanaf 12 jaar mogen gedurende twee weken één stem uitbrengen. Meer informatie hierover volgt in april. De drie gemeenteraden besluiten in mei op basis van de uitslag welke naam de nieuwe gemeente krijgt.

Waarom nu
De naam voor de nieuwe gemeente moet mee in het herindelingsadvies. Doen we dit niet, dan krijgt de nieuwe gemeente automatisch de naam van de grootste gemeente die deelneemt aan de fusie. Gelet op de tijd is het nodig nu al te starten het met kiezen van de naam. Wij starten daarom nog voordat de gemeenteraden op 16 maart een besluit nemen over het herindelingsontwerp. Bij een positief besluit op dit ontwerp, volgt in juni het definitieve besluit.

Meer informatie over de fusie en het kiezen van de nieuwe naam staat op www.fusiegnl.nl.