31 oktober 2018

CDA betreurt afwachtende houding gemeente sanering asbestdaken

Naar de mening van het CDA neemt de gemeente een zeer afwachtende houding aan. Zij wacht op een plan van aanpak in 2019 van de Omgevingsdienst Noord Veluwe over het oppakken van saneringswerkzaamheden. Doordat een sloopvergunning aangevraagd en verleend dient te worden, zegt de gemeente op de hoogte te zijn van reeds gesaneerde daken.

Ook is de gemeente niet van plan een financiële regeling aan te bieden maar wacht het plan van de ODNV af. “Dit vind de CDA-fractie jammer, juist door het mogelijk maken van een financiële regeling of lening zouden de eigenaren van asbesthoudende daken gestimuleerd worden een sloopvergunning aan te vragen en nu al in actie kunnen komen,” aldus raadslid Ida Stoevelaar.

Straks is er onvoldoende mankracht voor de saneringswerkzaamheden. Zo’n 2000 daken dienen voor 2024 gesaneerd te worden in de gemeente Harderwijk. Bekend is dat er nu al te weinig mensen opgeleid zijn om dit speciale werk uit te voeren.

Klik hier voor de vragen van het CDA

en kik hier voor de antwoorden van het college