16 februari 2018

CDA maakt zich zorgen over de stormschade aan de Gingkoboom in het Hortuspark

De karakteristieke Gingko Biloba in het Hortuspark heeft op 18 januari zware stormschade opgelopen. Dit exemplaar is één van de oudste Gingkobomen in Nederland. In de eerste helft 18e eeuw is de boom aangepoot als onderdeel van de Hortus Medicus van de Gelderse Academie. Onder deze bijzondere boom wordt door stadsgidsen het verhaal verteld van de universiteit, een waardevolle periode in de geschiedenis van de stad Harderwijk. De Gingkoboom staat naast de Snijcamer, destijds ook onderdeel van de Gelderse Academie. De Snijcamer wordt op dit moment verbouwd en zal over niet al te lange tijd als Marius van Dokkum Museum in gebruik genomen worden. De verwachting is dat door de komst van dit museum nog meer bezoekers naar dit deel van de stad getrokken zullen worden. Het CDA Harderwijk-Hierden stelt nu aan het college schriftelijke vragen over de conditie en de juiste behandeling van de boom na de storm. ‘We moeten ervoor zorgen dat we de boom kunnen behouden en natuurlijk ook voorkomen dat bezoekers aan de Hortustuin en straks het Marius van Dokkum Museum risico’s lopen’, aldus Gerdien Morren kandidaat-raadslid voor het CDA.

bron foto: bomenbieb.nl