06 januari 2021

Commissie Ruimte 5 januari 2021

De vergadering van 5 januari was een extra vergadering omdat veel onderwerpen wachtten op een bespreking in de commissie ruimte.

Het eerste agendapunt ‘Wateroverlast Harderweide’, betrof het kredietstellen van €150.000 door de raad.

Naar aanleiding van de door het CDA gestelde schriftelijke vragen in voorjaar 2020 en de unaniem aangenomen CDA-motie in september 2020, is de gemeente Harderwijk voortvarend aan de slag gegaan om de wateroverlast in tuinen en achterpaden op te lossen. Van de bewoners wordt een kleine financiële bijdrage gevraagd, met de ontwikkelaars van het gebied is de gemeente in onderhandeling over vergoeding va de gemaakte kosten. Wij zijn blij met de getoonde inzet van de gemeente om tot een oplossing te komen van de wateroverlast. In de eerstvolgende raadsvergadering zal de voorstel besloten worden.

Ook het bestemmingsplan ‘Zuidelijke Stadsrand’ gaat voor besluitvorming naar de raad. Dit nieuwe bestemmingsplan voegt meerdere deelgebieden van bestaande bestemmingsplannen samen. Deze deelgebieden liggen alle rond de A28, zoals de Zandlaan, het bedrijf van Post, woningen en bedrijven aan de Weisteeg.

In het derde bespreekpunt van de avond werd gesproken over de uitgangspunten voor de Parkvilla in het Waterfront op de Kop van de Stadswerven. De input van de commissie en de input van het reeds gehouden stadsgesprek moet leiden tot het opstellen van een bestemmingsplan waar de gemeenteraad over gaat besluiten.

Het college heeft al een voorstel tot een besluit genomen, namelijk een aansprekend, iconisch ontwerp van maximaal 28 hoog met minimaal ruimtebeslag in het park.

Het CDA is voorstander van een parkachtige invulling van de Kop van de Stadswerven met daarin behoud van speelgelegenheden. Daarop een aansprekend, duurzaam en iconische woontoren van maximaal 28 meter hoog. Liefst met een publieke functie op de begane grond. Ons voorstel om voor de architectonische vormgeving een wedstrijd uit te schrijven wordt meegenomen door de wethouder.

Het slotstuk van de avond bestond uit drie werksessies betreffende Uitwerking hoogtes/ betaalbare woningbouw Waterfront.

De aanleiding was het aangenomen amendement met als doel te komen tot meer betaalbare woningbouw. In de commissievergadering van september j.l. werden reeds een aantal dilemma’s aan de commissie voorgelegd zoals het aantal woningen en parkeren. De input van die vergadering heeft geleid tot een nieuw bouwprogramma. Er is nu ruimte voor 200 betaalbare woningen, waarvan 50 tot €150.000 (deze woningen zullen gespreid over deelgebied 6 en 7 komen) , meer programma tot €230.000 en meer middeldure huur. Uitgangspunt is vooral te komen tot gevarieerde wijken. Het relatief hoge aantal appartementen en de hoge bebouwingsdichtheid past bij het Waterfront, een wijk in het centrum van de stad.

De geschetste dilemma’s uit de septembervergadering zijn door de nieuwe gepresenteerde en voorgestelde plannen weggegenomen. Met name voor parkeren zijn oplossingen voorgesteld, er wordt nagedacht over parkeerregulering in het Waterfront.

Wij zijn blij met de voorgestelde bouw langs de N302, met parkeren in een verdiepte parkeerbak, geen massieve rij bebouwing maar variatie in bouwhoogte en onderbrekingen in het lint van gebouwen.

6 jan ’21,

Gerdien Morren en Ida Stoevelaar