06 november 2021

De strijd om apart inzamelen van PMD

Vorig jaar mei schreef ik in deze Nieuwsbrief een artikel over afval met de titel ‘Hoofdpijndossier Huisvuil’. Nu, anderhalf jaar later, is de titel nog even actueel en zeker een ‘trending topic’. Een update van de stand van zaken met als inzet de strijd om PMD (Plastic/Metaal (blikjes)/Drankenkartons).

Samenvatting
Op basis van veel zorgen en vragen van inwoners hebben het CDA en Harderwijk Anders (HA) samen schriftelijke vragen gesteld om toch de mogelijkheid te bieden aan de inwoners om PMD apart in te zamelen. Wij hebben eerder al gepleit voor inzamelpunten voor PMD bij elk wijkwinkelcentrum. Dit verhoogt het bewust scheiden door inwoners en verlaagt de kosten voor hen. We houden deze lijn vast en blijven ons inzetten voor het apart scheiden van PMD.

Amendement en motie
Op 9 juli 2020 besloot de raad om voor nascheiding van PMD te kiezen. Dat betekent dat de inwoners alle PMD ‘gewoon’ in de grijze kliko moeten deponeren. Maar omdat je als inwoner wordt afgerekend op het aantal keer dat je de kliko aan de straat zet, is dat niet voordelig voor de inwoners.
Namens onze fractie diende ik een motie in om PMD vooraf te kunnen scheiden door de mogelijkheid te bieden het te brengen naar een inzamelpunt bij het wijkwinkelcentrum. Deze motie werd slechts gesteund door Harderwijk Anders en werd dus helaas verworpen. Daarnaast diende ik ook een amendement in om het voorstel van de wethouder te schrappen om een ‘afvalcoach’ in te zetten bij de communicatie om goed te scheiden. Het CDA wilde de kosten van deze ‘afvalcoach’ (€50.000,-) bestemmen voor de door ons voorgestelde inzamelpunten van PMD. Ook het amendement mocht helaas niet rekenen op een meerderheid. Er werd gekozen voor nascheiding. Wij zagen toen de spreekwoordelijke bui al hangen, want dit zou de inwoners op kosten jagen. En je hoeft geen helderziende te zijn om te constateren dat het inderdaad voor de inwoners duurder wordt.

Signalen
Nu de communicatie van de gemeente over het nieuwe afvalinzamelsysteem met de leus ‘U gaat anders betalen voor uw afval’ gestart is en inwoners vragen hebben over de tarieven en bij hen ook grote zorgen ontstaan over wat dit hen gaat kosten, heeft onze fractie (samen met die van HA) veel vragen en reacties van inwoners ontvangen. Zoveel zelfs dat we, met HA, schriftelijke vragen aan het College hebben gesteld, met als inzet om toch de mogelijkheid open te houden voor inwoners om hun PMD apart weg te brengen, zodat het bewustzijn groeit om goed te scheiden en zodat de inwoners tegelijk minder vaak hun bak aan de weg hoeven te zetten, wat hen kosten bespaart.

Regie, bewustzijn en beloning
Zelf de regie nemen om op een positieve wijze van invloed te zijn op je eigen leefwereld en klimaat en daarmee je kosten voor afval verminderen, dat zijn de twee belangrijkste aspecten van onze inzet. Het gaat erom dat inwoners zelf de regie willen nemen voor het milieu. En dit kan bereikt worden door een financiële prikkel, een beloning voor goed scheiden van het afval, inclusief PMD. Doordat inwoners gestimuleerd worden door de beloning, groeit het bewustzijn voor het milieu en snijdt het spreekwoordelijke mes aan twee kanten. De financiële prikkel is noodzakelijk, want dat zet veel mensen aan tot actie. Bewustwording en eigenaarschap voor het probleem groeien dan ook.

Lijn vasthouden
Het CDA houdt deze lijn vast. We weten ons gesteund door veel inwoners en vinden dat de inwoners serieus genomen moeten worden. En natuurlijk zijn wij ervan overtuigd dat dit de juiste route is om met elkaar van het afvalprobleem het hoofd te bieden en om een bijdrage te leveren aan een leefbaarder wereld. In debatten en wellicht ook bij de gemeenteraadsverkiezingen zal dit thema zeker nog terugkomen. We houden u op de hoogte.

Door: Peter Sels, Gemeenteraadslid