24 augustus 2020

Fietsgebruik boulevard

De vernieuwde Boulevard van Harderwijk is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van de stad. Er zijn meer terrassen gekomen waardoor er minder ruimte is voor wandelaars en fietsers. Daardoor ontstaan er snel opstoppingen met alle drukte van dien. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat wel- en wat niet is toegestaan.

Het CDA gaat schriftelijke vragen stellen aan het college met name over onveilige situaties en toegankelijkheid op de Boulevard. Het CDA wil meer duidelijkheid omtrent het fietsgebruik op de Boulevard, in de huidige- en toekomstige situatie. De CDA-fractie vraagt zich onder andere af of het verantwoord is dat de fietsknooppuntenroute en Zuiderzeefietsroute gebruik maken van de Boulevard. Of is het mogelijk dat deze routes via het Dolfinariumeiland kunnen worden geleid?

Het valt de fractieleden Andrea Oosting-Klock en Gerdien Morren ook op dat er veel fietsen staan geparkeerd voor de lange, stenen bank nabij de Vischpoort en voor de Vischpoort zelf, het visitekaartje van Harderwijk!

Tevens wil het CDA geïnformeerd worden over de rechtsgeldigheid van de gele borden die fietsers vragen af te stappen of geen fietsen te parkeren bij de Vischpoort.

"De vernieuwde Boulevard is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van Harderwijk. Veel van hen komen op de fiets en dat is een goede zaak.

Het levert echter ook hier en daar problemen op. Bijvoorbeeld dat het, ondanks een geel bord met het verzoek geen fietsen te parkeren, regelmatig vol met fietsen, scooters en motoren staat voor de Vischpoort, het visitekaartje van Harderwijk! Hierdoor is het ook niet mogelijk om plaats te nemen op de lange stenen bank die bij de Vischpoort staat terwijl er in onze ogen al te weinig bankjes in het Boulevardgebied te vinden zijn.

De terrassen zijn uitgebreid, er is daardoor minder ruimte beschikbaar voor wandelaars en fietsers waardoor snel opstoppingen ontstaan met alle drukte van dien. Bovendien is niet altijd duidelijk voor de boulevardgebruiker wat wel- en wat niet is toegestaan.

Het CDA Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen:

• Kunnen fietsen, scooters en motoren die voor de zitbank en daarmee ook voor de Vischpoort geparkeerd staan op grond van het geplaatste bord verwijderd worden om toegankelijkheid en veiligheid te waarborgen? Zo niet, kan het college aangeven waarom bij de Vischpoort niet gekozen is voor officiële verkeersborden met een parkeerverbod voor o.a. fietsen zoals deze ook bij de Strekdam geplaatst zijn?
  • Bij drukte worden dranghekken met borden die fietsers verzoeken af te stappen op de rijbaan geplaatst. Is het college het met het CDA eens dat deze voor onduidelijkheid en verwarring zorgen bij fietsers? En voor irritatie bij wandelaars, ondernemers en terrasbezoekers omdat niet alle fietsers op dit verzoek reageren? Welke mogelijkheden ziet het college om bij grote drukte de veiligheid voor alle gebruikers van de Boulevard te waarborgen?
  • Als gastvrije Hanzestad worden in Harderwijk net als in het verleden, met name in de binnenstad, op drukke tijden fietsstewards ingezet om fietsers te wijzen op de diverse fietsparkeerplaatsen. Kunnen deze ook op meer locaties op en rondom de Boulevard ingezet worden?
  • Welke mogelijkheden ziet het college om de fietsknooppuntenroute en de Zuiderzeefietsroute te verleggen en geen gebruik te laten maken van de Boulevard?
  • Voetgangers, fietsers en het treintje maken gebruik van de Boulevard. Heeft het college overwogen om het meest drukke gedeelte van de Boulevard te ontlasten door bijvoorbeeld fietsers via het Dolfinariumeiland te laten fietsen? Zo nee, waarom niet?
  • Welke mogelijkheden ziet het college om bij de toekomstige ontwikkeling van het Dolfinariumeiland een veilige fietsroute via het Dolfinariumeiland te laten lopen?"

Gerdien Morren en Andrea Oosting-Klock