13 januari 2023

IC Harderwijk: Droom of werkelijkheid?

Harderwijk mag weer dromen van een Intercitystop. Dit was de openingszin van een artikel in de Stentor op 8 december. Na jaren van wensdenken zit er eindelijk schot in de zaak. Een IC-stop in Harderwijk staat eindelijk op de agenda in Den Haag. Het zal wellicht nog een paar jaar duren, maar de eerste belangrijke stap is gezet.  

Eerst even wat context. Harderwijk is qua bevolking in twintig jaar tijd gegroeid met bijna 25% naar 48.953 inwoners. De verwachting is dat we doorgroeien naar +/- 60.000 inwoners in 2040. Dit doet wat met onze gemeente, qua woningbouw, leefbaarheid, bevolkingssamenstelling, voorzieningen, maar ook mobiliteit. Dat laatste wordt een steeds belangrijker thema, want als we niet oppassen slibt Harderwijk dicht en komt de bereikbaarheid in het geding. Daarom moeten we nu schakelen. 

Als CDA, maar ook dit college, streven we naar meer duurzame mobiliteit. Dat willen we bereiken door het STOMP-principe toe te passen. Bij het STOMP-ontwerpprincipe staat de auto niet langer centraal bij de inrichting van de ruimte, maar gaan we eerst uit van de voetganger (Stappen) en vervolgens de fietser (Trappen), OV en MaaS (deelauto’s). Als laatste wordt de privéauto meegenomen in de inrichting. Het STOMP-principe is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk uitgangspunt waarin de mens centraal staat in gebiedsontwikkelingen en dat invulling geeft aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van gemeenten.  

De aankomende jaren zullen we op het gebied van stappen en trappen gaan inzetten op een autoluwere binnenstad, bredere fietspaden, minder donkere plekken en meer fietsparkeervoorzieningen. Tevens zullen we de parkeernorm bij nieuwbouwlocaties, zoals Nieuw Weiburg verlagen, waarbij er minder parkeerplekken per woning beschikbaar komen. Dit betekent dat we ook ons openbaar vervoer beter geregeld moeten hebben. 

Sinds december hebben we een nieuwe busmaatschappij in onze regio: EBS. Daarmee kennen we nu ook een nieuwe dienstregeling, waaronder een nieuwe snelle lijn tussen Harderwijk-Apeldoorn en een uitbreiding van Lijn 1 Station-Frankrijk-Station van 1x naar 2x per uur. Dat zijn de eerste verbeteringen qua busvervoer. 

De regio Noord-Veluwe gaat de aankomende jaren meer dan 10.000 woningen bouwen, waarvan ruim 4.000 in Harderwijk. Hierdoor komt de bereikbaarheid van onze regio en gemeente verder onder druk te staan. Een betere treinverbinding is dan een musthave. De huidige stamt nog uit de jaren ’70. Er ligt al een jarenlange wens voor een IC-verbinding tussen Harderwijk en Amersfoort/Utrecht, en in bredere zin meer stops van treinen in Harderwijk. In 2019 kregen we de eerste verbetering van de dienstregeling doordat er in Harderwijk spitsprinters gingen stoppen. Treinen die tijdens de spits van Harderwijk naar Nijkerk naar Amersfoort, en omgekeerd, rijden waardoor de reizigers uit Harderwijk een forse tijdswinst konden boeken. Helaas is deze uitbreiding geschrapt door personeelstekort bij de NS, maar gelukkig ziet het er naar uit dat deze in december 2023 weer terugkomt. De NS is zeer te spreken over deze spitssprinter op ons traject. Het leverde 10% meer reizigers en heel veel reistijdwinst op. 

Om ook een Intercity in Harderwijk te laten stoppen is er een keervoorziening nodig. Dat betekent een forse investering en dat kunnen we niet alleen. Hier trekken we samen met de Noord-Veluwse gemeenten in op, want zij hebben ook baat bij een IC-stop in Harderwijk. Is het niet dat men hier in een snellere trein kan op- of overstappen dan wel dat de file-druk op de A28 minder kan worden.  

Als regio gaan we lobbyen bij zowel de provincie als het rijk. De NS is al positief over een IC-stop in Harderwijk. Zelf heb ik eind vorig jaar contact gehad met de Tweede Kamerfractie van het CDA en daar is een motie uit voortgekomen, die vraagt om een onderzoek naar een keervoorziening. Deze motie is aangenomen en ook van positief advies voorzien door de staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA). Dit is een belangrijke eerste stap om onze langgekoesterde droom werkelijkheid te laten worden.  

Het aankomende jaar gaan we de lobby verder opvoeren waarbij we ook de buurtregio’s Zwolle en Amersfoort gaan betrekken. Ook zullen we onze wens duidelijk maken aan de nieuwe provinciale staten van Gelderland. Een IC-stop in Harderwijk staat in ieder geval al in het verkiezingsprogramma van CDA Gelderland. We gaan zelf ook naar Den Haag om onze wens kracht bij te zetten.  

Hartelijke groeten, 

Wilco Mazier 

 

https://www.destentor.nl/veluwe/stoppen-er-straks-dan-toch-intercitys-in-harderwijk-dit-is-een-belangrijke-eerste-stap~ac0a0130/?auth_rd=1  

Voorbeeld van een keervoorziening

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.