05 november 2021

Komende en gaande Kindercollege

Lana en Veerle het nieuwe kindercollege en Daan en Lissy het vertrekkende
4 november namen de gemeenteraad en het college van B&W afscheid van Daan en Lissy, de kinderburgemeester en kinderwethouder van het afgelopen jaar. In een gesprek dat burgemeester Harm-Jan van Schaik met hen had hoorden de raadsleden en collegeleden wat zij allemaal hadden gedaan. Dat is best veel: met de burgemeester en alle wethouders waren ze op werkbezoeken geweest, zijn filmpjes opgenomen en mensen opgezocht. Hoogtepunt voor Daan was de ontmoeting met koningin Máxima in het kader van ‘muziek in de klas’. Voor Lissy is dat de door haar zelfbedachte puzzeltocht langs speeltuintjes in de stad met wethouder verkeer Jeroen de Jong. Daan en Lissy hebben zich met origineel en eigen inbreng en groot enthousiasme ingezet van hun taak. Wie weet zien we hen in de toekomst nog eens terug in het Stadhuis!

Lana en Veerle zijn een week eerder tijdens een feestelijke verkiezingsmiddag door de vakjury gekozen tot de nieuwe kinderburgemeester en kinderwethouder. Lana wil onder andere meer aandacht voor de kinderen met een andere culturele achtergrond. Veerle wil meer verbinding tussen kinderen door hen aan het sporten te krijgen. Lana kreeg 4 november de ambtsketen omgehangen, ook ontving zij de voorzittershamer. Veerle kon er niet persoonlijk bij zijn maar was via de livestream met de raadszaal verbonden.
We hopen dat deze twee meiden een mooi jaar tegemoet gaan waarin ze met hun punten aan de slag kunnen gaan!

Harderwijk heeft met Lana en Veerle al het derde kindercollege. Het begon in september 2018 toen de CDA-motie ‘Kindercollege in Harderwijk’ unaniem werd aangenomen, een jaar later op 10 oktober 2019 was het eerste kindercollege in Harderwijk een feit.

Door: Ida Stoevelaar- Zijlstra, Gemeenteraadslid