13 januari 2023

Opnieuw geen besluit over de Parkvilla in het Waterfrontpark

In de laatste raadsvergadering van 2022 zouden we het bestemmingsplan Waterfront-Zuid, Waterfrontpark en Parkvilla vaststellen. Wat ons betreft een goed plan. Dit omvat een aansprekend pand van 28 meter op een fantastische plek in het Waterfront, met ruimte en leefbaarheid voor onze inwoners. De meerderheid van de raad dacht daar anders over en toen ging het mis.

Er waren twee wijzigingen ingediend om over te stemmen, deze gingen over de maximale hoogte en de locatie. Het Waterfrontpark met het appartementencomplex ( Parkvilla) komt tussen het Dolfinariumeiland en de Stadswerven en De Eilanden. In de plannen is altijd gesproken over drie hoogteaccenten in het Waterfront: de Vuurtoren, de Kop van de Bakens en de Parkvilla. Nu is er dus met name over de hoogte veel gesteggel. De omwonenden van het Zuidereiland gaan uit van maximaal 18 meter en daarmee zou het gewenste hoogteaccent vervallen. Het college houdt vast aan 28 meter.

Na veel overleg zijn de ingediende wijzigingen moties geworden, die vragen aan het college om voor juni 2023 met een nieuw bestemmingsplan te komen voor de Parkvilla. Het gaat dan om verlaging van 28 meter naar 23 meter hoogte en de locatieverandering van het zuidelijk deel van het Waterfrontpark naar het noordelijk deel.

Het CDA ziet graag een slank, aansprekend pand zoals het college dat voorstelt. Wij hebben bij beide moties een stemverklaring afgegeven:

• De kop van de Stadswerven is een uniek deel van het Waterfront, hier is ruimte voor leefbaarheid voor onze inwoners. Het CDA is tegen verplaatsing van de Parkvilla naar het zuiden omdat het volstrekt onduidelijk is welke consequenties dit heeft met betrekking tot de hiervoor noodzakelijke aanpassing van de infrastructuur en daarmee de restgrootte van het Waterfrontpark. Ook is voor ons onduidelijk wat de impact voor toekomstige omwonenden, ondernemers en bewoners van de Boulevard en Havendam zal zijn. Daarom stemmen we tegen deze motie.

• Al meer dan 25 jaar wordt er gewerkt aan de wijk Waterfront, een wijk waar de inwoners van onze gemeente trots op zijn.
    Wij zijn van mening dat een hoogteaccent en een aansprekend gebouw zoals bedoeld in het stedenbouwkundigplan hier goed tot z’n recht zal komen en van meerwaarde voor het Waterfront zal zijn.
    Het CDA kan instemmen met de door het college gevraagde aanpassingen in het bestemmingsplan en we stemmen daarom tegen deze motie.

Door: Gerdien Morren, Raadslid