13 januari 2023

Pilot afvalscheiding komt er aan

Er wordt al maanden over gesproken in de politiek, maar ook op bijna alle verjaardagen in Harderwijk; afval, en dan met name het systeem van PMD (plastic, metaal en drankkartons) scheiden. Tijdens de laatste raadsvergadering van 2022 was dan eindelijk het moment waarop de gemeenteraad debatteerde over de voorgestelde PMD-pilot. Een afspraak uit het coalitieakkoord waarbij inwoners gedurende een bepaalde periode de mogelijkheid krijgen hun PMD afval bij acht winkelcentra in de stad in te leveren.

De stelling voor het debat was: ‘Deze pilot heeft geen meerwaarde voor de gemeente Harderwijk’. Het werd een stevig debat van bijna 2 uur tussen de coalitie- en de oppositiepartijen. De belangrijkste kritiekpunten van de oppositie waren de verwachte kosten en dat volgens die partijen iets getest wordt dat elders al ook al gedaan is. Het CDA is voorstander van gescheiden inzameling van PMD en deze pilot past goed in de stappen daar naartoe.

Het CDA is altijd voorstander geweest van scheiding door inwoners zelf. Volgens ons is dit de beste en duurzaamste manier om ons afval te scheiden en om bewustwording te creëren bij ons allemaal. In ons verkiezingsprogramma staat dan ook; we geven inwoners de mogelijkheid PMD te scheiden en het wordt apart aan huis opgehaald. We hadden dit het liefst na de verkiezingen gelijk aangepast, maar helaas zitten we vast aan langdurige contracten met inzamelaars en verwerkers.

Wat we wel kunnen doen is de komende periode gaan onderzoeken wat het beste afvalverwerkingssysteem is voor onze gemeente. Niet alleen op papier het beste systeem bedenken en beschrijven maar ook in de praktijk gaan beproeven. We kunnen dan meteen zien hoe de bereridheid is onder de inwoners. Wij denken dat dit zeker het geval is en hebben ook zelf gezien dat er goed gebruikt wordt gemaakt van de mogelijkheid om bij de milieustraat PMD in te leveren. Zoals wij het nu kunnen inschatten is onze gemeente voorstander van bronscheiding.

In ons coalitieakkoord hebben we afgesproken dat we een pilot gaan doen en bij 8 winkelcentra containers voor PMD gaan plaatsen. Wat ons betreft sluit het plan van aanpak zoals deze is gedeeld met ons hier goed bij aan. We zijn wel geschrokken van de kosten en hebben onze twijfels over de hoogte van de kosten, met name de ‘verminderende variabele opbrengsten’. Deze verminderende opbrengsten hebben we dit jaar, dus zonder deze pilot, ook gehad en een verviervoudiging lijkt ons erg veel. In het debat in de gemeenteraad bleek dat de coalitiepartijen voornemens zijn de pilot in te korten tot ongeveer een half jaar om daarmee te kosten te verlagen.

Als CDA hebben we de wethouder meegegeven dat er goed gecommuniceerd moeten worden richting onze inwoners wat het doel is van deze pilot is en wat wel/niet onder PMD valt. Daarmee kunnen we voorkomen dat ons apart ingezamelde PMD wordt afgekeurd. Ook hebben we de suggestie gedaan een werkgroep afval in te stellen met inwoners van onze gemeente die expertise hebben op dit dossier en ons als raad kunnen voorzien van advies.

Wij zijn enorm benieuwd naar de resultaten van deze pilot en wat ons betreft gaan we met deze resultaten en de informatie, die de afgelopen maanden met ons is gedeeld op afvalgebied, met de gehele raad komen tot het duurzaamste, goedkoopste en makkelijkste afvalbeleid voor onze gemeente.

Link naar de opname van de raadsvergadering. Debat PMD pilot vanaf 02:39: Agenda Harderwijk - Raadsvergadering donderdag 22 december 2022 19:30 - 23:00 - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Door:
Cor Jan Korevaar, Fractievertegenwoordiger