29 januari 2022

Thuisvesting voor arbeidsmigranten

Op de nu nog lege plek nabij de ‘bolletjesrotonde’, op de kruising Groene Zoomweg en Harderwijkerweg komt een hotel voor arbeidsmigranten. In de raadsvergadering van 17 februari zal de raad naar verwachting instemmen met het verlenen van een omgevingsvergunning, het CDA is vóór.

Al een paar jaar houdt dit plan de raad en omwonenden bezig. Omwonenden vrezen overlast, zij en ook inwoners uit andere wijken zijn bang voor een onveilige omgeving. Liever een arbeidsmigrantenhotel op het industrieterrein, is hun oproep.

Wij zijn van mening dat deze mensen niet weggestopt dienen te worden in een uithoek van onze stad. Zij verrichten het werk waar Nederlanders niet voor te porren zijn. Huisvesting van arbeidsmigranten vindt nu ook al in Harderwijk plaats. Soms met meerder personen op een kamer. De norm van Stichting Normering Flexwonen: “bewoners hebben minimaal 10 m2 gebruiksoppervlak wonen”, voorgesteld in ons amendement, haalde helaas geen meerderheid.

Bovendien zal het exploiteren van een toekomstig arbeidsmigrantenhotel gehouden zijn aan een aantal voorzieningen en voorwaarden zoals: de aanwezigheid van een beheerder 24/7 en dat arbeidsmigranten zich inschrijven bij de gemeentelijke BRP (BasisRegistratiePersonen). Dit was op basis van een CDA-amendement. Inschrijven is belangrijk om een goed beeld te krijgen van het aantal kort en langer verblijvende werkende en wonende arbeidsmigranten in Harderwijk, vinden wij. Gemeente en werkgevers zijn bereid hieraan mee te werken. In het toekomstige hotel is dat goed te realiseren. Ook wil WeLiving het traject starten met een klankbordgroep waar ook omwonenden in zitten.

Onlangs sloot een fractielid de vergadering met het Bijbelgedeelte uit Mattheus: ‘Heb uw naasten lief als uzelf’. WeLiving wil ‘thuisvesting’ realiseren, dat is meer dan alleen maar hotelkamers verhuren. Wij hopen van harte dat zij dat gaan waarmaken.

Door: Ida Stoevelaar, Fractielid