12 november 2022

Collegeprogramma: Vandaag bouwen aan morgen

In een wereld vol onrust hebben we gewerkt aan een collegeprogramma wat richting geeft aan de toekomst van Harderwijk. Met dit programma willen we antwoord geven op de grote uitdagingen waar we als gemeente voor staan, op het gebied van wonen, verduurzamen, mobiliteit, zorg en een betrouwbare overheid. Waarbij het doel is om Harderwijk en Hierden elke weer een beetje mooier te maken.

Vanaf de zomer is door college en ambtenaren hard gewerkt aan het collegeprogramma, waarbij het coalitieakkoord van de vier partijen het vertrekpunt was. In het programma is gekozen voor vijf thema’s: wonen, duurzaamheid, leefbare wijk, zorg en bestuurscultuur & dienstverlening. Waarbij de thema’s zijn voorzien van concrete doelstellingen, zodat we hier ook rekenschap over kunnen afleggen dan wel kunnen toetsen of we op de juiste weg zijn. Om de uitwerking van het programma mogelijk te maken hebben we ook gezorgd voor financiering, zodat we ook direct aan de slag kunnen.

Speerpunten
In mijn portefeuille zitten een aantal mooie onderwerpen waar ik mij de aankomende jaren graag voor inzet. Onderwerpen waar ook een intrinsieke motivatie aan ten grondslag ligt. Ik zal er een paar uitlichten.

Mobiliteit
Hoe houden we Harderwijk bereikbaar en zorgen we dat meer mensen de fiets pakken? Door alle woningbouwplannen in onze gemeente dreigt op den duur het autoverkeer vast te lopen. Hierdoor willen we onze inwoners meer stimuleren om de fiets of het openbaar vervoer te pakken. Daarom wil ik een uitbreiding van de dienstregeling van de NS realiseren. Ik wil ook werken aan meer, bredere en beter verlichte fietspaden in combinatie met goede fietsparkeervoorzieningen. Naast de noodzaak is fietsen ook goed voor onze gezondheid en het milieu. Zelf zal ik ook het goede voorbeeld geven en daar waar mogelijk altijd de fiets pakken naar afspraken.

Betrouwbare overheid
Het wantrouwen in de overheid is groot. Dit werd bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Harderwijk ook duidelijk want we zagen in onze gemeente een forse daling in de opkomst. Hier willen we als college aan werken door o.a. dichter bij onze inwoners te staan met het wijkwethouderschap. Ik mag als wijkwethouder Waterfront, Binnenstad en Friesegracht daarin mijn bijdrage leveren. Ook willen wij werken aan het vertrouwen door onze manier van handelen. Dat betekent dat we duidelijk zijn in onze keuzes, ja=ja en nee=nee. We staan open voor kritiek en leren daarvan. Zo zullen we tweejaarlijks een enquête laten afnemen over het bestuur van de stad.

Binnenstad
Mijn roots liggen in de binnenstad. Daar ben ik opgegroeid, naar school gegaan en heb ik ook gewerkt. In die binnenstad daar gebeurt het allemaal. Mooie jaren heb ik daar gekend en dat is ook precies de reden dat ik mij sterk maak voor een aantrekkelijke en levendige binnenstad. Daar komt ook veel samen vanuit mijn portefeuilles binnenstad, detailhandel, mobiliteit, toerisme & recreatie, evenementen en dienstverlening. Ik wil graag werken aan de binnenstad als huiskamer van onze stad, niet alleen maar met alle inwoners, ondernemers en betrokkenen.

Vanuit een goede, financiële, basis kan dit nieuwe college vertrekken. Daarbij hopen we net als eerdere colleges een mooie bijdrage te kunnen leveren aan een nog mooier Harderwijk en Hierden. Dat kunnen we niet alleen. Uw hulp als inwoners is daarbij ook nodig. Mijn uitnodiging dan ook aan u als u ideeën of verbeterpunten heeft.

Door: Wilco Mazier, Wethouder