10 augustus 2021

Veiligheid op het water

Harderwijk is de laatste jaren uitgegroeid tot een watersportstad van formaat. We hebben een prachtig meer, de boulevard en haven zijn bruisend en als je rust zoekt hebben we mooie natuurgebieden. Hier zijn wij als CDA ontzettend trots op. Volle havens met boten, een rondvaartboot, een pont naar Zeewolde en veel waterrecreatie op het water, zoals: suppers, kanovaarders, waterscouting, en tegenwoordig ook waterfietsers. Heerlijk om al deze activiteiten op het water te zien.

Wat wij helaas hebben moeten constateren is dat niet alle watergebruikers op de hoogte zijn van alle regels op het water. Wie heeft er voorrang, hoe hard mag ik waar waren en mag ik wel of niet onder een open brug varen?

De centrale vraag is nu: “Hoe kunnen we het op het water zo veilig mogelijk maken voor iedereen dat wij ook de watersport stad van Nederland blijven?”

De fractie van CDA Harderwijk-Hierden heeft daarom de volgende vragen:

• Het is niet alle gebruikers op het water duidelijk hoe hard ze waar mogen varen. Kom je de haven binnen staan er wel diverse vierkante borden met hierop een 6 echter zijn deze anders dan in het verkeer op de weg worden gebruikt. Hoe kunnen wij als gemeente ervoor zorgen dat ook de recreanten, die geen vaarbewijs hebben, weten wat er met deze 6 bedoeld wordt? Is het mogelijk de borden gelijkend te maken aan de verkeersborden zoals deze in het verkeer op land worden gehanteerd. Zo ja, per wanneer? Zo nee, waarom niet en zijn er andere oplossingen?
  • Gebleken is dat er vaak hard gevaren wordt in de passantenhaven, op welke wijze handhaaft de gemeente op deze snelheidsovertredingen?
  • Tevens wordt er ook met enige regelmaat gezwommen in de haven, hoe handhaaft de gemeente hierop?
  • Zoals eerder aangegeven is niet, bij iedereen, duidelijk of waterfietsers/ kanovaarders en suppers onder open bruggen mogen varen. De borden die er bij bruggen staan worden of niet gezien of niet begrepen. Op welke wijze kunnen wij dit duidelijker maken voor alle watergebruikers?
  • Is het een optie dat we bij de bruggen een extra bord plaatsen met hierop de tekst ‘brug open, boten voorrang’?
  • Als CDA hebben we gemerkt dat er de afgelopen maanden meer waterrecreatie bij is gekomen, waaronder verhuur van suppen/ waterfietsen. Welke overwegingen maakt de gemeente in de toelating van deze verhuurders op het gebied van locatie, diversiteit in verhuur, duurzaamheid, innovatief.
  • Hoe kijkt het college, vanuit het oogpunt van veiligheid, aan tegen de bezetting en gebruik van het haven-/boulevardgebied door de verschillende watersportverhuurbedrijven? Worden hierover afspraken gemaakt met de verhuurbedrijven en zo ja op welke wijze wordt er op deze afspraken gehandhaafd?