08 oktober 2022

Verdiepingsslag Buitengebied Harderwijk en Hierden een visie?

Donderdag 6 oktober heeft de gemeenteraad gedebatteerd over de ‘Verdiepingsslag Buitengebied Harderwijk en Hierden’.

Voor ons als CDA was een debat niet nodig maar uiteraard hebben wij hieraan deelgenomen en de kans gepakt om onze visie op het buitengebied mee te geven aan de gehele gemeenteraad en college. Het was veelal een discussie over de definities en termen die worden gebruikt in het document en dus ook in het debat. Praten we nu over een visie of toetsingskader en wat vinden wij daar nu van.

Voor het CDA is het duidelijk dat deze verdiepingsslag een visie is met hierin verwoord een aantal aanvullende toetsingskaders. De uitwerking hiervan zal op een later moment terugkomen in de uitvoeringsagenda.

Deze verdiepingsslag geeft inzichtelijk waar eventueel gebouwd kan worden maar laat ook plekken zien waar helemaal niet gebouwd mag worden om bijvoorbeeld het groen en zichtlijnen te behouden. Dit sluit aan op hetgeen wij in ons verkiezingsprogramma hebben geschreven. Om te komen tot deze verdiepingsslag zijn er diverse gesprekken gevoerd op verschillende (soorten) momenten met inwoners. Mooi om te zien dat onze inwoners op deze manier zijn betrokken. Wel merken we op dat de visie op het Kerkpad een apart hoofdstuk heeft gekregen, volgens de omgevingscoach is ook hier waardevolle participatie geweest echter hebben wij het gevoel gekregen dat de opgehaalde input niet is meegenomen in de uitwerking. Dit vinden wij jammer. Wat ons betreft is participeren niet alleen betrekken maar ook iets doen met de opgehaalde input.

Om met ons eigen programma af te sluiten: “we moeten het landelijke karakter van boerenerven, open landschap en groene omgeving behouden voor de toekomst.”