05 november 2021

Wandelzeepad – Eindelijk!

Inwoners van Harderwijk hebben in het verleden onze aandacht gevraagd voor de gevaarlijke situaties die, tot op de dag van vandaag, regelmatig op het Zeepad ontstaan. Met name omdat voetgangers en hardlopers ervoor kiezen om niet het voetpad langs de huizen maar juist het fietspad te gebruiken om te wandelen of te joggen. Dit heeft alles te maken met de vele haakse hoeken van het voetpad en het feit dat dit voetpad in de richting Drielanden steeds verder van het water afloopt. De fietsersbond noemt het voetpad langs de huizen een postbode pad.

De CDA-motie van juli 2019 gaat dus dit jaar nog uitgevoerd worden, eindelijk! In de afgelopen jaren zijn veel schetsen van het nieuw aan te leggen pad voorbijgekomen. Er waren bijvoorbeeld plannen om het pad via de strandjes en met vlonders door het riet te laten lopen. Dat oogde mooi, maar omdat het Wolderwijd hier Natura 2000 gebied is heeft dit ontwerp het niet gehaald. Het pad moest naar de groenstrook aan de andere zijde van het fietspad en daar tussen de bebouwing en het fietspad aangelegd worden.
Daar werden bewoners van de Mastmeen weer niet blij van want het pad zou dan wel heel dicht langs de tuinen lopen. Andere bewoners bleken weer zeer gehecht aan hun volleybalveld. Bovendien wilde de gemeente zelf niet onnodig bomen kappen om het traject te realiseren. Al met al is het een langdurig, complex proces gebleken. Het pad zoals het nu gerealiseerd gaat worden is een compromis en het maximaal haalbare kijkend naar de hiervoor genoemde argumenten. Binnenkort kan het pad in gebruik genomen worden en dat is mooi! Zeker, het heeft even geduurd maar ik denk nu: het Wandelzeepad is binnenkort klaar dus niet meer morren!

Door: Gerdien Morren, Gemeenteraadslid