09 april 2020

Commissie Ruimte van 7 april 2020

Op 7 april werd voor het eerst in de geschiedenis van de Harderwijkse raad een online vergadering gehouden. De commissie ruimte mocht deze avond het spits afbijten
Op de agenda de gebruikelijke punten en twee vergaderstukken.
Rondvraag:“Verwacht het college input van de raad als het gaat over het woongebouw op de kop van de Stadswerven?” was de rondvraag die wij stelden aan B&W. Antwoord van wethouder Van Bijsteren: college komt binnenkort met een brief naar de raad.
Het agendapunt over de reeds gedurende twee jaar gereserveerde €2 miljoen is wat het CDA betreft een besluitstuk. Het totale traject in opdracht van Rijkswaterstaat, zal het tienvoudige gaan kosten en gaat volgens planning van start eind 2021. Nog niet duidelijk is wie het werk gaat uitvoeren. Als het aan Harderwijk ligt wordt begonnen met een geluidwal tussen de Randweg en Reinwardtlaan, het akoestisch zwaarst belaste deel, hier zijn waarden van 70 dB gemeten. Wethouder Companjen gaf aan dat de punten uit de overleggen met het buurtcomité waardevol zijn, hun voorstellen over de geluidwal werden meegenomen in het overleg met Rijkswaterstaat.
Ook het agendapunt over de begrotingswijziging Stadsmuseum zal wat het CDA betreft een besluitstuk zijn. Het betreft een verbouwing van het gebouw Stadsmuseum en het uitvoeren van het voorstel zoals gepresenteerd in het bidboek ‘Pension Harderwijk’. Voor het eerste deel is nodig € 1,8 miljoen, de jaarlijkse lasten bedragen ruim €100.000 uit de stelpost van het MJOP. Het overige zal gefinancierd worden door een gift van de Bankgiro Loterij en de provincie.
Onze zorg gaat met name uit naar het onderhoud van die elementen die straks in de openbare ruimte opgenomen zijn van in Pension Harderwijk. Wethouder De Jong deelde die zorg en zegde toe dat dit reguleer onderdeel zal worden bij ‘beheer openbare ruimte’.
De vergadering is in zijn geheel terug te zien op de website van de gemeente Harderwijk.