04 december 2019

Debat Grondbeleid

Afgelopen donderdag hebben we als gemeenteraad gedebatteerd over de Nota Grondbeleid. De Nota Grondbeleid gaat over de houding die we als gemeente willen aannemen als het gaat om de aankoop van beschikbare gronden in Harderwijk. Aangezien we in Harderwijk te maken hebben met een groot tekort aan starterswoningen, sociale huurwoningen, maar ook middenhuur, stelt het college voor om een actieve houding aan te nemen. Dit houdt in dat het college zelf de regie neemt als men vindt dat hiermee het maatschappelijk belang gediend wordt op het gebied van wonen. Hier zijn wij het als CDA van harte mee eens. Aangezien de hoeveelheid beschikbare grond in Harderwijk beperkt is, maar er wel een grote vraag ligt, moet we zelf het initiatief houden. Tenzij marktpartijen de vraag die er in Harderwijk is willen invullen. We hebben in het debat gesproken over eventuele risico’s die we als gemeente lopen. Wat het CDA betreft zijn deze risico’s voldoende afgedekt en kunnen we als gemeenteraad op belangrijke momenten nog altijd ingrijpen. Het CDA heeft vertrouwen in dit college en onze wethouder dat zij ervoor gaan zorgen dat er invulling wordt gegeven aan de vraag naar woonruimte.

Wilco Mazier