04 april 2020

Drukte in Smeepoortstraat

Afgelopen zomer werden wij uitgenodigd door een ondernemer in de Smeepoortstraat om een keer naar de verkeerssituatie in deze straat te kijken. In september ben ik daar gaan kijken.  Het viel mij direct op dat het een enorm drukke straat is. Vrachtwagens rijden af en aan, fietsers en scooters rijden je links en rechts voorbij en er lopen mensen. Een straat waar veel verkeer is en waar ook winkelend publiek is. Aan de ene kant is het de kracht van deze straat, dat je met je auto of fiets dichtbij de winkels in deze straat kan komen. Aan de andere kant maakt dit het tot een drukke, verkeersonveilige straat. De afgelopen maanden hebben wij meermaals met ondernemers en bewoners van deze straat gesproken over hun ’kijk op de zaak’. Dat er iets moet veranderen is een feit. Wij gaan samen met de ondernemers en bewoners een plan maken om de situatie in deze straat te verbeteren. Ik leef in de overtuiging dat we vooral in de samenwerking met ondernemers en inwoners tot een gedragen voorstel kunnen komen. Hier gaan wij de komende maanden mee verder.De straat opnieuw inrichten is iets voor de lange termijn. Ook wilden we graag op de korte termijn iets voor deze straat doen. Al een aantal jaren staan er in deze straat plantenbakken die dienen als ‘snelheid remmende maatregel’. Deze plantenbakken staan sinds afgelopen zomer leeg en dat is een doorn in het oog van bewoners en ondernemers van deze straat. Wij hebben, samen met de gemeente, kunnen regelen dat deze bakken weer voorzien zijn van mooie planten. Samen nadenken over de toekomst en concreet handelen in het hier en nu. Het gaat hand in hand.Door: Andrea Oosting-Klock, Raadsvolger