04 april 2020

En dan wordt alles anders...

Corona: ook Harderwijk ontspringt de dans niet
Na berichten uit China en Italië konden wij al opmaken dat het ook snel naar Nederland zou komen en dus ook naar Harderwijk. Ik had zelf piket bij de eerste melding van een Corona patiënt in het St. Jansdal en gedurende die week werd het steeds meer regelen in het gemeentehuis.

Landelijke maatregelen, grote lokale gevolgen
Diezelfde week op donderdag maakte de premier de nieuwe regels duidelijk, gingen horecagelegenheden en andere plekken dicht en mochten grote groepen niet meer bij elkaar te komen.Vanaf dat moment werd alles anders. Veel communicatie moest worden opzet en direct kwamen ambtenaren in actie om alvast "naar voren" te kijken. Ideeën over hoe wij ondernemers kunnen helpen, over hoe wij bijvoorbeeld toch nog baliediensten konden aanbieden en kwam een crisisteam frequent bij elkaar om veel vragen van inwoners te beantwoorden. Het zwembad en sportvelden moesten sluiten, de buitenploeg ging gepast door buiten en bij de begraafplaats moest veel geregeld worden om de uitvaarten toch netjes te kunnen laten verlopen. En na die fase…

Raad vergadert niet, besluiten zijn wel nodig
Met die fase breekt een nieuwe fase aan waarin bijvoorbeeld de Raad niet meer bij elkaar komt voor Raadsvergaderingen en Commissievergaderingen, maar het College nog wel besluiten neemt. Een bijzonder moment want de Raad wil juist nu de gemeenschap helpen en het College moet nu ook door gaan met besluiten nemen om niet tot stilstand te komen, want er zullen dagelijks vragen komen die beantwoord moeten worden.

Lokale politieke besluitvorming vooralsnog ongewis, aan een oplossing wordt gewerkt
Bij het schrijven van dit stuk is net bekend geworden dat tot 1 juni geen groepen bij elkaar kunnen komen. Wat daarvan de gevolgen zijn voor de bijeenkomsten van de Raad is nog afwachten, maar wij zullen een werkoplossing moeten vinden om Harderwijk te kunnen blijven helpen want het College kan veel maar de Raad is de baas en wil er juist nu graag ook zijn om Harderwijk te helpen.

Het devies: samen de schouders eronder!
De komende periode vergt veel van iedereen in Harderwijk. Van de mensen die zorg verlenen in het St. Jansdal, van begrafenisondernemers, van ondernemers die niets meer kunnen, van ouders die nu thuis lesgeven en werken tegelijk en ook van de politiek. In deze moeilijke tijd zullen wij samen de schouders eronder moeten zetten. Om elkaar te steunen en te helpen.

De Raad van Harderwijk heeft elkaar gevonden om, zonder politieke verschillen, de stad Harderwijk en haar inwoners te helpen.

Door: Jeroen de Jong, wethouder