28 mei 2020

Update vanuit commissie Beleid Algemeen

Terugkoppeling cie BA 19 mei 2020

Vooraf aan de vergadering hebben wij de vraag gesteld aan de vz wanneer wij als commissie de detailhandelvisie gaan bespreken. We krijgen hier op korte termijn een terugkoppeling over maar de kans is groot dat behandeling pas na de zomer zal plaatsvinden.

Duurzaamheidsvisie:

Deze werd ingeleid door een filmpje waar de diverse thema’s werd uitgelegd. De thema’s zijn; de duurzame stad, de klimaat adaptieve stad, de biodiverse stad, de circulaire stad en de energieke stad. Dit was een goede, duidelijke presentatie evenals de visie die is geschreven. Een mooi streven dat wij als gemeente Harderwijk op al deze thema’s willen investeren. Voor ons als CDA blijft wel de vraag, wanneer gaan we hiermee beginnen en voortgang op boeken. Veelal werd teruggegeven dat er na de zomer met de uitwerkingen van deze visie wordt begonnen en eind dit jaar het e.e.a. uitgevoerd gaat worden.

Een thema wat al is uitgewerkt is VANG (van afval naar grondstof) de uitwerking van dit onderwerp hebben wij als commissie ook besproken. Een aantal jaren geleden hebben wij als gemeente ons ten doel gesteld om te reduceren in kilogram afval per persoon. We hebben nu gemiddeld 150 kg/p, streven is dit terug te brengen naar 30 kg/p in 2025. Wat ons hierbij gaat helpen is de regeling van betalen van ons afval. We betalen nu een vast tarief en het voorstel is dat wij straks gaan betalen per lediging en later wordt dit per gewicht. We gaan vooraf een aantal zaken scheiden, glas/ papier/ GFT en het restafval kan in de grijze bak. We hebben het uitvoerig gehad over het ook scheiden van PMD, deze moeten nu in de grijze bak. Argument van de wethouder is dat extra inzameling van PMD meer kost dan dat het oplevert en de inwoner zelf bewuster inkopen moet doen en niet te veel plastic moet kopen. Ook wil de wethouder een afvalcoach gaan inzetten die de inwoners van Harderwijk en Hierden bewuster met afval kan laten omgaan. Wij hebben onze twijfels hierover en zouden graag zien dat de kosten van deze afvalcoach op een andere manier worden gebruikt. Bijvoorbeeld aan het plaatsen van PMD-containers bij winkelcentra. Voor veel fracties was en nog geen consensus met het raadsvoorstel en deze kon dan ook nog niet worden vastgesteld. De verwachting is dat hier in een volgende raad (juni 2020) over gedebatteerd zal gaan worden.

Het laatste onderwerp waren de financiële stukken van de VNOG. Hierin is te zien dat de VNOG vorig jaar behoorlijk heeft bezuinigd en weinig uitgaven heeft gehad. Dit maakt dat de extra inleg die vorig jaar van de gemeentes is gevraagd nog niet is uitgegeven. Wel zorgelijk is dat de VNOG nog steeds financieel in zwaar weer zit. Dit blijft voor ons een aandachtspunt.

Aansluitend hebben wij nog gevraagd naar de voortgang van het onderzoek over het duikteam. Deze is nog in volle gang en wordt hopelijk snel afgerond.

Peter Sels en Andrea Oosting-Klock