21 mei 2020

Update vanuit de commissie Ruimte

Twee opeenvolgende donderdagen 7 en 14 mei, waren nodig om alle onderwerpen op de agenda van de commissie Ruimte te behandelen. Hier volgt een kort verslag.

Op de eerste vergadering kwamen de bestemmingsplannen Waterfront-Zuid: Stadswerven, de Kades en de Eilanden aan de orde. Het bleek dat er nog veel onduidelijk is aangaande de wijzigingsbevoegdheid en de voorwaarden om de bouwhoogtes langs de N302 te verhogen.  Aanpassingen zouden kunnen zijn de parkeernorm, geluidsnormen en windvang van de molen. Wij hebben wethouder Van Bijsteren om verduidelijking gevraagd maar het wachten is op drie voorstellen hierover die binnenkort aan de raad zullen worden voorgelegd.

Binnen het bestemmingsplan Stadswerven kan gebouwd worden voor bijzondere woonmilieus. Het CDA zal een motie mede indienen dat vraagt om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van een Knarrenhof. Een woonvorm waarbij bewoners zelfstandig wonen maar wel oog hebben voor elkaar, een betrokken woongemeenschap. Mocht blijken dat het Waterfront niet geschikt is dan hopen we dat het op een andere locatie in Harderwijk wel wil lukken.

Ook is gesproken over de bouwplannen Academiestraat, de ‘Oude Bieb’. Voor ons is de uitvoering van de CDA-motie van september 2017 erg belangrijk . Deze motie verzoekt wooneenheden te ontwikkelen voor jong én oud. Acht partijen stuurden digitaal hun plannen in. Tijdens de commissievergadering presenteerden nogmaals vier initiatiefnemers hun plannen aan de commissie. Het ontwerp van Stadsbouwmeesters is door de selectiecommissie en het college voorgedragen omdat deze het hoogst aantal punten scoort en het meest voldoet aan de selectiecriteria. In de raadsvergadering van 28 mei a.s. zal de raad hierover een besluit nemen.

In de tweede vergadering van 14 mei is o.a. gesproken over het afwegingskader huisvesting arbeidsmigranten. Om te komen tot deze kaders is er in Harderwijk onderzoek gedaan naar het type arbeidsmigranten. Vragen zijn gesteld zoals waar wonen ze, waar werken ze en hoeveel zijn het er eigenlijk? Met de antwoorden op deze vragen zijn de nieuwe criteria vastgelegd. Nieuwe initiatieven zullen hieraan moeten voldoen en zo mag huisvesting bijvoorbeeld in de toekomst niet meer dan 150 bewoners hebben. De wethouder zegde toe, op onze vraag, meer toe te zien op de registratie van arbeidsmigranten van hun woon- of logiesverblijf arbeidsmigranten door te komen met een Harderwijks model naar voorbeeld van het Westlandse model. In afwachting van deze aanpassing en ook voorstellen van andere commissieleden nemen we een besluit over het Afwegingskader in de raad van juni.

Tenslotte het agendapunt Samen kleuren we de Stad, gepresenteerd in een mooi kleurrijk magazine. Uit onze vragen bleek dat bewoners met nieuwe initiatieven het beste contact kunnen opnemen met de wijkmanager. Met vragen of problemen beter met Snel Herstel en/of de wijkbeheerder. Zij zorgen dan in samenspraak met elkaar voor de juiste oplossing. Ook deze onderwerpen komen in de raadsvergadering van 28 mei voor besluitvorming op de agenda.

Gerdien Morren en Ida Stoevelaar

Foto: HeerlijkHarderwijk