Harderwijk-Hierden | Een nieuwe blik op parkeren in Harderwijk

18 maart 2025 3 minuten lezen

Een nieu­we blik op par­ke­ren in Har­der­wijk

Harderwijk is soms net Nederland in het klein. We hebben veel ambities en opgaven, maar ons grondgebied is beperkt. Hierdoor moeten we keuzes maken...

Harderwijk is soms net Nederland in het klein. We hebben veel ambities en opgaven, maar ons grondgebied is beperkt. We willen zorgen voor voldoende woningen, stappen zetten op het gebied van klimaat en energie. Dat niet alleen, ook willen we ondernemers verwelkomen, mensen die op de vlucht zijn huisvesten, onze voorzieningen op peil houden, ruimte houden voor groen en leefbaarheid en ook nog bereikbaar blijven. We zijn geen Zeewolde waar volop ruimte is om hier invulling aan te geven. Hierdoor moeten we keuzes maken.

18 februari hebben we als college de nieuwe parkeervisie van Harderwijk vastgesteld. Officieel heet dit document Onderdeel Parkeren, van het Programma Bouw & Infrastructuur onder de nieuwe omgevingsvisie. Hét document waarin we als lokale overheid onze ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving voor de lange termijn (2040) in vastleggen. Met de groeiende parkeerdruk en beperkte ruimte is het tijd voor vernieuwing. Deze visie kijkt naar de toekomst: hoe maken we onze stad beter bereikbaar én leefbaar?

Gedacht vanuit het STOMP-principe willen we inwoners laten profiteren van een stad waar fietsen, lopen en openbaar vervoer de hoofdrol spelen en waar bezoekers makkelijker kunnen parkeren aan de rand van de stad. We willen investeren in een gezonde en gastvrije omgeving.

Dit doel en deze aanpak vraagt om het maken van keuzes, maar dat begint met het op orde brengen van zaken. Tot voor kort kon je onbeperkt ontheffingen voor de blauwe zone aanvragen met een geldigheidsduur voor onbepaalde tijd. Verder hebben we niet goed in beeld aan wie deze ontheffingen zijn verstrekt. Dat gaat veranderen.

Verder zien we dat de parkeerdruk in wijken als de Zeebuurt, Waterfront en Friesegracht hoog is door onder andere “vreemd”-parkeerders. Denk aan toeristen en werknemers uit de binnenstad. Om de daaruit voortkomende parkeeroverlast op te lossen zullen we op termijn het vergunningengebied en blauwe zones uitbreiden.

Vanuit de binnenstadsvisie willen we streven naar een autoluwe binnenstad. Iets wat door veel inwoners van de binnenstad ook graag zien. Concreet betekent dat, dat we parkeerlocatie Kloosterplein op termijn gaan opheffen en een andere functie geven. De parkeerplekken die verdwijnen willen we opvangen door de locatie Westeinde uit te breiden. We houden oog voor ondernemers en daarmee ook onze bezoekers. We willen een gastvrije stad blijven, waar het goed ondernemen is.

De visie is de basis voor concrete plannen. We hebben een uitvoeringsagenda opgesteld en hieronder staan een aantal punten voor de korte en middellange termijn.

Korte termijn, 0-1 jaar:
- Een onderzoek naar uitbreiding van parkeerterrein Westeinde
- Nieuwe regels voor parkeervergunningen
- Het uitbreiden van het vergunningsgebied in het Waterfront
- Een blauwe zone in de Zeebuurt.

Middellange termijn, 1-5 jaar:
- Uitbreiding van transferia-locaties aan de randen van de stad, zodat bezoekers makkelijk kunnen overstappen op andere vervoersmiddelen
-Introductie van wijkhubs, waar bewoners gebruik kunnen maken van deelvervoer en faciliteiten dichtbij huis
- Een hoogfrequente verbinding tussen transferia, het NS-station, St Jansdal, de binnenstad, Dolfinariumeiland en andere belangrijke locaties
- Autoluwe wijken en buurten, beginnend bij schoolomgevingen en de binnenstad, om verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren
- Een betere balans in parkeervergunningen en ontheffingen in en rond de binnenstad om overlast te beperken
- Investeren in fietsparkeervoorzieningen om fietsen nog aantrekkelijker te maken als vervoersmiddel
- Schoolomgevingen autoluw of zelfs autovrij maken, om de verkeersveiligheid van kinderen te waarborgen
- Verbetering en uitbreiding van openbaar vervoer en pendeldiensten vanaf transferia en hubs
- Gebruik van parkeeropbrengsten voor investeringen in beheer, onderhoud en alternatieve vervoersmiddelen.

Met bovenstaande maatregelen en uitvoeringspunten geven we ook invulling aan een aantal punten uit ons CDA-verkiezingsprogramma.


Benieuwd naar de nieuwe blik op parkeren in Harderwijk? Kijk op https://www.harderwijk.nl/onderdeel-parkeren

Met vriendelijke groet,

Wilco Mazier

Lees
ver­der