Harderwijk-Hierden | Terugblik 2024

23 december 2024 4 minuten lezen

Terug­blik 2024

De feestdagen staan weer voor de deur en het jaar is bijna op zijn eind. Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen...

De feestdagen staan weer voor de deur en het jaar is bijna op zijn eind. Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. De terugblik begint ermee dat we als college weer op volle sterkte zijn. Met Jeroen Joon en Ciska de Jong als onze nieuwe burgemeester en gemeentesecretaris aan boord, kunnen we nog meer gas geven. Jeroen en Ciska zijn kundige mensen en daarmee een mooie aanvulling op het college.

Ombuigingen
Een belangrijk thema dit jaar waren de ombuigingen. Hier heeft veel tijd en energie in gezeten. We hebben als gemeentelijke organisatie samen met de gemeenteraad een mooi en constructief traject doorlopen. Een traject wat nu door andere gemeenten als voorbeeld genomen wordt.

Zoals ik al vaker gezegd heb, is de insteek van het college geweest om een gebalanceerd pakket aan maatregelen te nemen, waarbij onze inzet is geweest om de kwetsbaren te ontzien en ons nog steeds als gemeente te blijven ontwikkelen. Ik denk dat dit is gelukt, maar dat zal moeten blijken als komend jaar de maatregelen ook ten uitvoer worden gebracht. Daar waar het maatschappelijke organisaties treft gaan we goed kijken hoe we dit in gezamenlijkheid kunnen laten landen.

Mijn insteek als wethouder financiën is dat geld moet rollen, anders hadden ze het wel vierkant gemaakt. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik het gemeenschapsgeld waarmee wij werken ook ten gunste wil laten komen van onze lokale samenleving en we dit niet onnodig moeten oppotten. Aan de andere kant moeten we de risico’s scherp hebben en mogen we soms wel wat zakelijker zijn. Op die manier kunnen we geld besparen.

Spitssprinter en keervoorziening
Op het spoordossier hebben we afgelopen jaar grote stappen gemaakt en daar ben ik best wel trots op. De spitssprinter komt terug in april en wordt bij de nieuwe dienstregeling eind 2025 zelfs uitgebreid. Daarnaast is het besluit gevallen in Den Haag dat er komend jaar een uitgebreid onderzoek gaat plaatsvinden naar een keervoorziening. Hier doen alle belangrijk partijen aan mee Provincie Gelderland en Utrecht, regio Amersfoort, de gemeenten op de Noord-Veluwe, NS en ProRail. Hiermee komt de IC-verbinding met de randstad steeds meer in beeld.

Parkeervisie
Met alle woningbouwplannen in het verschiet wordt de ruimte steeds schaarser. Dit noodzaakt ons om op een verstandige manier met die ruimte om te gaan. De leefbaarheid van onze mooie gemeente is voor het college, maar ook voor ons als CDA, een groot goed.

Afgelopen najaar heb ik de nieuwe parkeervisie voorgelegd aan de raad en u als inwoner/ondernemer. Met deze nieuwe visie in de hand proberen we richting te geven waar we auto’s in Harderwijk willen laten landen, om daarmee de leefbaarheid te vergroten. Hiervoor willen we de regelgeving en vergunningverlening aanscherpen, want in de afgelopen jaren is er een wildgroei ontstaan. Een belangrijk element in de visie is dat we de auto in de binnenstad meer buiten de stadsmuur willen laten parkeren in goede parkeervoorzieningen. Om dit te kunnen realiseren is de ambitie om aan het Westeinde een parkeergarage te bouwen. Hier gaan we volgend jaar al een haalbaarheidsonderzoek naar doen. Ook kijken we op de langere termijn naar de Scheepssingel om die te vergroten. Verder hebben we ook aandacht voor het parkeren bij de sportverenigingen, in het bijzonder aan de Strokel en bij het Dorpshuis in Hierden. Deze verenigingen groeien erg hard en daardoor is het nu op momenten erg druk en verkeersonveilig.

En nog veel meer…
Verder ben ik erg druk met de binnenstad. De eerste fase van de revitalisering is afgerond. De Grote Oosterwijck, Kleine Oosterwijck en Keizerstraat zijn erg mooi geworden en daar hebben we samen met de bewoners besloten om de auto’s uit het straatbeeld te halen. Ondertussen zijn we al bezig met fase II (Rabbistraat) en III (Waltorenstraat/Vuldersbrink) ook die worden komend jaar aangepakt.

Ook hebben we een stap kunnen zetten als het gaat om de vorming van een BIZ (bedrijven investeringszone). Dit construct gaat ons helpen om weer een volwaardige samenwerking in de binnenstad te hebben tussen retailers en vastgoedeigenaren. Hierbij hebben we inspiratie opgedaan vanuit Deventer. Die zijn daarin erg succesvol.

Afgelopen najaar is er ook een besluit genomen over de professionalisering van Heerlijk Harderwijk. Met extra financiële middelen kunnen we onze citymarketing organisatie verder versterken. Er is ondertussen een raad van toezicht en is er een beoogd directeur/bestuurder gevonden. De volgende stap is een uitgewerkt marketingplan, zodat Heerlijk Harderwijk een stevig fundament heeft voor de toekomst.

2025
Het komend jaar staat in het teken van realiseren en besluiten. In Q4 is de planning dat de N302 Leuvenumseweg aangepakt wordt. Iets waar we als CDA lang voor gestreden hebben samen met omwonenden en de sportverenigingen. Daarnaast hoop ik dat er een positief besluit genomen gaat worden over de keervoorziening. We verder samen met ondernemers en vastgoedeigenaren per 01-01-26 een BIZ kunnen gaan instellen voor de binnenstad. Ook hoop ik dat we een aantal stappen verder kunnen zetten om een parkeergarage Westeinde te realiseren en gaan we ook nog een nieuwe toeristische visie en evenementenbeleid opstellen. Werk aan de winkel!

Los van de bestuurlijke zaken zal 2025 ook in het teken staan van de voorbereidingen richting de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026. Hopelijk kunnen we dan oogsten wat we zowel landelijk als lokaal hebben gezaaid.

Ik wens u en jou mooie kerstdagen en een voorspoedig 2025 toe!

Wilco Mazier

Lees
ver­der