20 september 2021

CDA Hattem gaat voor mooi schoon!

Op 18 september ging het CDA Hattem de straat op om zwerfafval op te ruimen. Dit deden zij in het kader van World Clean Up Day. Fractieleden Teun Juk, Harry Kremer, Marlijn Monteban en Robert Klaassen fietsten mee met Cees van Dijk, die deel uitmaakt van de groep vrijwilligers die in Hattem langs verschillende routes zwerfafval opruimt. Met handschoenen en grijpers op zak wisten de vijf in anderhalf uur heel wat zwerfafval op te ruimen.

Commissielid Robert Klaassen over het initiatief: ‘’Het CDA staat voor een gezond en fijn leefmilieu in Hattem. Daar horen schone straten en bermen bij. Daarom leek het ons goed om de daad bij het woord te voegen en zelf de mouwen op te stropen. World Clean Up Day was hiervoor een mooie gelegenheid!’’

Cees van Dijk wist de fractieleden veel te vertellen over het zwerfafval wat hij en zijn medevrijwilligers tegenkomen: blikjes, papiertjes, flesjes, en de laatste tijd vooral veel mondkapjes. Maar ook veel weggegooide zakjes hondenpoep, hoewel een paar meter verderop een afvalbak staat. Om dit tegen te gaan is enkele jaren geleden de vrijwilligersgroep van opruimers in het leven geroepen: een initiatief van de ROVA en Stichting Landschapsbeheer Gelderland. Volgens Cees van Dijk zijn er nu zo’n vijftien mensen uit Hattem lid van deze groep, die allemaal hun eigen route lopen of fietsen.

Fractievoorzitter Teun Juk: ‘’We hebben als Hattemers een gezamenlijke verantwoordelijkheid onze straten schoon te houden. Het is een kleine moeite om in je eigen omgeving eens per week een rondje te lopen om het afval op te ruimen. En zoals een omstander tegen ons zei: ‘Als iedereen zijn eigen troep meteen opruimt, is het probleem opgelost.’ Help dus mee om Hattem schoon te houden!’’