17 februari 2023

CDA Hattem op bezoek bij provincie Gelderland

‘’De provincie is dichterbij dan je denkt.’’ Onder dit motto brachten 21 Hattemse CDA’ers op 8 februari een bezoek aan het Provinciehuis in Arnhem. Doel van het bezoek was om meer te weten te komen over waar het provinciebestuur zich mee bezighoudt, en om in gesprek te gaan over onderwerpen die belangrijk zijn voor Hattem én de provincie.

Op het Provinciehuis werden de Hattemers ontvangen door Hans van Ark, veel Hattemers niet onbekend, die Statenlid is voor het CDA Gelderland. Hij nam het gezelschap mee in de provinciale politiek en vertelde over actuele onderwerpen als de woningbouwopgave, openbaar vervoer en stikstof. Een belangrijk onderwerp voor zowel het CDA Hattem als het CDA Gelderland is Lelystad Airport. Net als CDA Hattem heeft CDA Gelderland het standpunt dat Lelystad Airport definitief niet open moet. In dat kader verzet de provinciale politiek zich tegen de aankoop van stikstofrechten door Schiphol. Lokaal en provinciaal CDA blijven elkaar hier steunen.

Na het gesprek met Hans van Ark, en een korte ontmoeting met gedeputeerde en provinciaal CDA-lijsttrekker Peter Drenth, werden de Hattemers rondgeleid door het Provinciehuis. Ook werd er een bezoek gebracht aan de laatste vergadering van de Gelderse Provinciale Staten voor de verkiezingen op 15 maart. Het bezoek aan Arnhem eindigde met een bezoek aan museum Airborn at the Bridge, over de slag om Arnhem in de Tweede Wereldoorlog. Er waren voor de bezoekers duidelijke parallellen met de huidige oorlog in Oekraïne. Het bezoek aan Arnhem eindigde met een gezellig diner bestaande uit lokale en duurzame gerechten. Al met al kijken de Hattemse CDA’ers terug op een interessante middag.