12 november 2022

CDA Hattem wil onderzoek buurtbatterijen

Tijdens de algemene beschouwingen over de gemeentebegroting voor 2023 en volgende jaren deed CDA Hattem het voorstel buurtbatterijen te plaatsen in Hattem. Met een buurtbatterij kunnen buurtbewoners samen hun eigen stroom opslaan. Fractievoorzitter Teun Juk: ‘’Het huidige energienetwerk is veel te kwetsbaar. Wanneer een energiecentrale uitvalt, dan hebben we een groot probleem. Wat de gevolgen zijn zien we dagelijks in Oekraïne. Wij moeten toe naar een lokaal buffersysteem. Buurtbatterijen kunnen de oplossing zijn. Dit kan in zowel nieuwe als bestaande buurten.’’

Op termijn wordt de salderingsregeling voor zonnepanelen afgeschaft. Particulieren zullen op zoek gaan naar andere mogelijkheden voor elektriciteitsopslag. Een buurtbatterij kan de oplossing zijn. Wanneer er stroom wordt geleverd aan een buurbatterij, dan is het officieel niet terug geleverd aan het net. ‘’De vraag naar stroom zal toenemen. We moeten van het gas af en er komen steeds meer elektrische auto’s. Een buurtbatterij met laadpalen in de omgeving biedt de oplossing.’’

Op diverse plaatsen in Nederland staat inmiddels een buurtbatterij. Juk trekt een parallel met de spreiding van ondergrondse containers in Hattem. Binnen 250 meter loopafstand staat er een. Dat kan met buurtbatterijen ook. CDA Hattem realiseert zich dat er nog veel uitgezocht moet worden. Daarom wordt gepleit voor een proefproject. Teun Juk: ‘’Het is een nieuw idee. Maar in andere gemeenten zien we dat het kan. Het mooiste zou zijn om dit door een energiecoöperatie te laten uitvoeren.’’ Hij vroeg het college om dit idee verder te bespreken en uit te werken met Powered by Hattem en Liander.

Wethouder Siderius omarmde het idee van de CDA-fractie. Het is een manier om de overbelasting van het net tegen te gaan. Zij gaat gesprekken voeren met Powered by Hattem en Liander. Teun Juk: ‘’Dit kan ook heel goed bij huurwoningen. Triada gaat op veel woningen zonnepanelen leggen. Met een buurtbatterij kunnen ook huurders straks hun zelf opgewekte stroom opslaan. Binnenkort gaat de raad bij Triada op bezoek. Ik ga dit punt zeker aankaarten.’’