24 oktober 2022

CDA Hattem wil zonnepanelen binnenstad legesvrij mogelijk maken

Het CDA Hattem wil dat het voor inwoners mogelijk moet worden om legesvrij zonnepanelen op binnenstaddaken te plaatsen. De partij heeft hiervoor een voorstel geschreven dat hieronder te lezen is. Er is momenteel geen gemeentelijk kader voor het plaatsen van zonnepanelen in de binnenstad, terwijl hiervoor volgens het CDA Hattem behoefte aan is onder binnenstadbewoners. Daarbij speelt ook de actuele situatie omtrent de energiecrisis, waar de partij al eerder aandacht voor vroeg. Om hun energierekening te kunnen verlagen moeten ook binnenstadbewoners de mogelijkheid krijgen om zonnepanelen op het dak te leggen, binnen de kaders van het beschermd stadsgezicht, aldus het CDA Hattem.

CDA-raadslid Robert Klaassen licht het voorstel toe: ‘’Onze fractie denkt al langer na over het mogelijk maken van zonnepanelen in de binnenstad. Tijdens de verkiezingscampagne hebben we hier verschillende gesprekken over gevoerd met binnenstadbewoners. Daarnaast hebben wij in maart vragen gesteld over de mogelijkheden. Wat ons betreft is het belangrijk dat dit legesvrij zou moeten zijn, omdat inwoners elders in Hattem ook geen leges betalen voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Het college gaf toen aan hier mee bezig te zijn. Omdat het wat ons betreft al erg lang duurde voordat er een concreet voorstel kwam, ben ik vorige maand zelf aan het schrijven geslagen.’’

Het plaatsen van zonnepanelen in de binnenstad moet wat het CDA Hattem betreft zorgvuldig gebeuren, omdat er sprake is van een beschermd stadsgezicht met vele beschermde monumenten. ‘’In Doesburg en Kampen zijn er door de gemeente kaders gesteld om zonnepanelen goed in te passen in het beschermd stadsgezicht. Zo moeten zonnepanelen uit het zichtveld worden geplaatst en moet er een zorgvuldig plan liggen wat moet worden getoetst aan vastgestelde criteria,’’ licht Klaassen toe. ‘’Daarom heb ik een afwegingskader geschreven dat direct is gebaseerd op de kaders in deze gemeenten. Dit is wat onze fractie betreft goed toepasbaar in Hattem.’’

Onlangs kondigde wethouder Siderius na vragen van de VVD in de commissievergadering aan dat het college binnen twee tot drie weken met een kader voor zonnepanelen in de binnenstad gaat komen, naar verwachting dus eind oktober. Klaassen geeft aan dat dit voor het CDA niet betekent dat er geen meerwaarde zit in het CDA-voorstel. ‘’Wij wachten het voorstel van het college met interesse af. Wij zullen dit te zijner tijd toetsen aan ons eigen voorstel. En wie weet kan er in de tussentijd al iets van ons voorstel worden meegenomen door het college. Gegeven de huidige energieproblematiek zouden wij graag zien dat het plaatsen van zonnepanelen in de binnenstad vanaf 1 januari 2023 mogelijk moet zijn.’’

Het voorstel is hier te lezen.