12 juli 2019

Jan Kampherbeek koninklijk onderscheiden!

Vrijdag 12 juli is Jan Kampherbeek in het bijzijn van zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen, familie en bekenden onderscheiden tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Met een korte toespraak door Burgemeester Jacqueline Koops-Scheele werd Jan bedankt voor zijn bijzondere verdiensten en belangeloze en vooral tomeloze inzet.

Regelmatig duiken ambtenaren onder de bureaus als Jan op zijn fiets komt aangescheurd en het gemeentehuis binnenstormt met een stapel papier onder de arm om meer informatie te krijgen over de cijfers en andere zaken.

Jan ontving de onderscheiding voor zijn verdiensten onder meer in de politiek. Sinds 2009 is hij een zeer betrokken raadslid. Vanuit die positie heeft hij zich ingezet voor verschillende commissies, zoals de commissie Samenleving, de auditcommissie en de klankbordgroep voor de renovatie van het Raadhuis. Voorheen was hij ook voorzitter van het Comité Internationale Contacten Heerde. De politieke inzet van de heer Kampherbeek begon al in 1979, toen hij lid werd van het CDA. Van 1995 tot 2004 was hij bestuurslid van de lokale CDA-afdeling Heerde-Wapenveld.

Verder heeft hij zich hard gemaakt voor glasvezel in Heerde en het buitengebied. Hij was vertegenwoordiger vanuit Heerde voor het burgerinitiatief dat in 2013 startte om de buitengebieden op de Veluwe van glasvezel te voorzien, en van de stichting die in 2014 werd opgericht was hij secretaris. Mede dankzij zijn onvermoeibare inzet is de realisatie van een uitstekend digitaal netwerk in de buitengebieden van elf Veluwse gemeenten tot stand gekomen.

In het verleden heeft hij zich onder meer ook ingezet voor de bibliotheek Noord-Veluwe. Hij was voorzitter van het bestuur van de Stichting Bibliotheekwerk en Leeszaal Heerde en daarna (van 2004 tot 2017) lid van het bestuur van de bibliotheek Noord-Veluwe. Hij droeg bij aan de verbinding tussen de bibliotheek en de lokale politiek.

Na de uitreiking was er de gelegenheid om Jan te feliciteren.
Namens fractie en bestuur ook van harte gefeliciteerd!