29 oktober 2022

Tijdelijk noodfonds energiearmoede

Het CDA is blij met het ingstelde noodfonds Energiearmoede. Het is een maatwerkregeling geworden waarbij alle inwoners die echt hulp nodig hebben hulp kunnen krijgen.
Omdat we dit een belangrijk onderwerp vinden voor al onze inwoners hebben we als fractie hierover een openbaar debat aangevraagd in de komende raadsvergadering.

De gemeente Heerde heeft voor huishoudens die in de financiële problemen komen door de hoge energierekening een noodfonds ingericht. Dit noodfonds is een vorm van bijzondere bijstand. Bijvoorbeeld wanneer mensen de energierekening niet meer kunnen betalen en geen mogelijkheden hebben om nog te besparen op kosten of om hun inkomsten te verhogen. Zij kunnen mogelijk een beroep doen op deze regeling.

Tot 30 juni 2023 kunnen inwoners een aanvraag doen voor een financiële tegemoetkoming uit het fonds. Er is geen inkomensgrens vastgesteld (dus geen beperking tot 130% of 140% van het minimumloon). Met deze regeling kunnen we daarom ook inwoners helpen die een inkomen hebben dat hoger is dan het minimum.

Aanvragen kan via de consulenten Schulddienstverlening
Inwoners die denken hiervoor in aanmerking te komen, kunnen contact opnemen met de consulenten Schulddienstverlening van de gemeente Heerde. Samen met de inwoner kijken ze of iemand een aanvraag kan doen voor het financiële noodfonds. De consulenten Schulddienstverlening zijn te bereiken via Steun- en informatiepunt Stip via telefoonnummer (0578) 69 94 99 en per e-mail: [email protected].