09 november 2022

Regeren is vooruitzien

Het afgelopen jaar is er veel veranderd in de wereld. De oorlog in Oekraine, klimaatverandering, vergrijzing van de bevolking, inflatie, energiecrisis, opvang vluchtelingen en spanning tussen economie en ecologie. Wij lezen hierover dagelijks op social media, krant en zien het op tv. Wereldwijd en vanuit Europa en Den Haag krijgen wij hier informatie over en worden meningen over ons uitgestrooid.

Het afgelopen jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen geweest. 23 raadszetels zijn er verdeeld. Coalitie en oppositie met als gemeenschappelijk doel, wij hebben het beste voor met de inwoners van de gemeente Lochem.

De fractie van het CDA is vernieuwd en verjongd. Twee raadsleden zonder politieke ervaring, maar zeker maatschappelijk betrokken zetten zich volledig in. Na een paar maanden bezig te zijn, krijgen wij regelmatig de opmerking: “zo werkt het in de politiek”. Vandaag voor het eerst de algemene beschouwingen van deze CDA fractie.

Bouwen aan de toekomst
Nederland heeft binnenkort 20 miljoen inwoners, welke visie heeft de regering hierop? Waar moeten al deze mensen wonen, werken, recreëren en wat betekend dit voor het welzijn en welvaart?

Nu gaat over onze gemeente Lochem. Wij zien dat de gemeente vergrijst en dat heeft gevolgen. In 2040 zal iets meer dan een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder zijn, en het aantal 80-plussers naar verwachting oplopen naar 10% in 2050. Gevolgen voor huisvesting maar ook voor de ouderenzorg. Het CDA vind dat in Q1 2023 de woonzorgvisie van de gemeente er moet zijn. Nu al staat de zorg en de thuiszorg onder zware druk om iedereen te helpen.

1.    De kernvisies voor Lochem, Laren en Harfsen zijn vastgesteld. Belangrijk is dat er betaalbare woningen kunnen komen. Volgens het NIBUD kan iemand met een modaal inkomen € 38.000 bruto per jaar, €164.000 lenen. De starter met dubbelmodaal mag volgend jaar maar €369.000 lenen. Wij roepen het college op vóóraf met een plan te komen waaruit blijkt wat de bouwprijs zal zijn van betaalbare woningen en hoe deze tot stand is gekomen.
2.    Dure grond en huidige bouwprijzen zullen er toe leiden dat huizen van € 335.000 niet zo maar gerealiseerd kunnen worden. Woningcorporaties hebben de plicht om sociale huurwoningen te realiseren maar krijgen te maken met dure grond.  Dit zal gevolgen hebben voor het financiële grondbeleid.

Voor onze kinderen moet er nagedacht worden over hoeveel inwoners de gemeente Lochem kan en wil hebben in 2030. Wordt het 35.000 of 50.000? Hierover moet een duidelijke visie worden ontwikkeld.
Dit betekend dat er keuzes gemaakt moeten worden.

Landbouw en natuur
Iedereen heeft het beste voor met de natuur. Eeuwenlang zijn in de Lochemse gemeenschap mens en dier met elkaar verbonden. Door polarisatie komen wij onvoldoende toe aan het beeld, waar willen wij samen naar toe? Landbouw is historisch gezien een belangrijk middel van bestaan geweest in onze gemeenschap en onlosmakelijk met de natuur verbonden voor nu én in de toekomst.

Voor de toekomst betekend het dat landbouw en natuur samen weer in evenwicht komen. Lochem kan niet zonder landbouw en natuur. Maar wel op een evenwichtige basis voor economie en ecologie.
Via de provincie hebben wij begrepen dat er een eerste bespreking is geweest over gebiedsgericht aanpak. Het is van belang dat wij hier tijdig door de wethouder over geïnformeerd worden. Op korte termijn moet duidelijk worden wat het perspectief is voor landbouw en natuur.

Noaberplicht
Noaberplicht zit in onze genen. Vrijwilligerswerk wordt gedaan door 1 op de 3 Nederlanders. Verenigingen zoals sport, speeltuin, culturele verenigingen maar ook kerken en zeker ook mantelzorg kunnen niet functioneren zonder vrijwilligers. Zorg is er dat er steeds minder vrijwilligers beschikbaar zijn. Vanuit de gemeente moet hier meer aandacht voor komen.

Klimaatverbetering
Het bedrijfsleven in Lochem is van wezenlijk belang voor de werkgelegenheid. In 2030 beschikt Lochem over circulaire industrieterreinen en heeft het gebruik van fossiele brandstoffen een ondergeschikte rol.
Onder klimaatverandering, lees de opwarming van de aarde tegengaan, is het gewenst dat álle inwoners hier hun steentje aan bijdragen. Hoe? Dichtbij huis, 30 kilo restafval per jaar, wonen in geïsoleerde huizen, zon- en windenergie, delen van autogebruik.
De gemeente ontwikkeld hiervoor behapbare initiatieven.

Wij leven in een tijd waarin grote vraagstukken die een samenhang met elkaar hebben, een antwoord behoeven. Oplossingen kunnen alleen worden gerealiseerd als er een bereidheid is om dit niet door de bril van IK maar van WIJ te doen.
Samen maken wij de  gemeente Lochem! Voor nu en in de toekomst!

Fractie CDA Lochem