22 december 2019

Als tijd geld is

Het jaar 2019 is bijna voorbij. Sinterklaas is nog maar net het land uit of de eerste kerstbomen ontsteken hun lichtjes. Licht in de donkere dagen voor kerst. De optimist zal zeggen dat we de kortste dag al bijna gehad hebben. De schaatsliefhebber doet er een schepje bovenop en haalt de oude weerspreuk aan: “Als de dagen lengen, begint de winter te strengen.”

Ondertussen tikken de wijzers van de klok de tijd weg. “De tijd gaat snel, gebruik haar wel”. Wie is er niet mee opgevoed? Als er één groep is die de tijd goed besteedt, zijn het de vrijwilligers.

Onlangs waren we op bezoek bij één van de vele verenigingen binnen onze gemeente. Het is altijd fijn om met bevlogen mensen in gesprek te zijn. De vrijwilligers, maar liefst 63 procent van de inwoners van onze gemeente doet een vorm van vrijwilligerswerk. Dat is hoger dan het landelijke gemiddelde. Zij leveren een enorme bijdrage aan de leefbaarheid in de kernen of stad. Vrijwilligers hebben tijd of maken tijd vrij om zich in te zetten voor de vereniging of zien om naar de medemens. Stel dat tijd geld is en niemand heeft tijd. Hoe arm zouden we dan zijn?

We gaan een stapje verder. Al pratende kwamen we erachter dat het minstens zo belangrijk is dat er mensen in besturen of organisaties zitten die een netwerk hebben richting ondernemers, loonwerkers of agrariërs. Ook deze groepen dragen hun steentje bij en dat gaat vaak onzichtbaar en belangeloos.

Als er een paal in de grond moet bij het voetbalveld en de loonwerker rekent niks voor de kraan met machinist. Bij de ijsbaan hapert de veegmachine “Breng maar hier”, zegt het mechanisatiebedrijf. Bij het dorpsfeest moet de stroom aangesloten worden. “Doen de jongens wel even tussendoor”’ zegt de installateur. Er is een actie van de jeugdraad en de aardappelboer stelt de aardappels beschikbaar. Een lokale supermarkt zorgt voor appels en flesjes water onderweg tijdens de wandelvierdaagse of de fietstocht in mei. Kerstbomen nodig voor school? “Tuurlijk, kom ze maar halen.”

Op heel veel manieren leveren bedrijven belangeloos en kosteloos een bijdrage aan activiteiten en evenementen. Daar mogen we best vaker aandacht voor hebben. We gaan er altijd maar van uit dat alles geregeld is of gebeurt, bijna vanzelfsprekend.

Dit is een mooi moment om al die ondernemers, loonwerkers en agrariërs die hun mensen, tijd, producten of materieel om niet beschikbaar stellen eruit te lichten. Net als al die vrijwilligers zijn ook jullie onbetaalbaar, maar goud waard en daarom een oprecht “Dank je wel!”

Tot slot wensen we iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar!

Fractie CDA Lochem