18 april 2021

Motie lachgas en designerdrugs

In november 2019 hebben we met steun van GroenLinks de motie ‘Lachgas is niet om te lachen’ ingediend. Omdat de portefeuillehouder, burgemeester Van 't Erve,  wilde wachten op een landelijk verbod, hebben we de motie toen niet in stemming gebracht.

We zijn bijna anderhalf verder en onlangs werd duidelijk dat een landelijk verbod op lachgas voorlopig uitblijft. Dit ondanks de roep hierom door wijkagenten, burgemeesters en ouders uit vooral Oost-Nederland.

Naast lachgas is er intussen een ander populair genotmiddelen onder jongeren: miauw miauw (4-MMC), net als 3-MMC een populaire designer drug die het midden houdt tussen cocaïne, xtc en speed. Het is vrij verkrijgbaar en blijkt via middelbare scholen verhandeld te worden, ook in onze omgeving.

Je kunt als gemeente lachgas en designerdrugs niet overal verbieden, het is nog steeds legaal. Maar je kunt wel voorlichting geven wat de gevolgen zijn van het gebruik van de middelen

Tijdens de raadsvergadering van 12 april 2021 hebben we, met bijna alle partijen als mede-indiener, een motie ingediend. De raad verzoekt het college om de risico’s en gevolgen van het recreatief gebruik van lachgas en designerdrugs te  betrekken bij voorlichting op middelbare scholen en jongerenprogramma’s; de verkoop en het recreatief gebruik van lachgas en designerdrugs te verbieden tijdens evenementen en dit op te nemen in de evenementenvergunning; om op de kortst mogelijk termijn de gemeenteraad een voorstel te doen het recreatief gebruik van lachgas en designersdrugs in de openbare ruimte in de APV te verbieden.