01 juni 2021

Rotonde N346-Almenseweg

Een bijzondere gewaarwording afgelopen week: In de Berkelbode stond de kennisgeving van de provincie Gelderland “Aanleg rotonde N346-Almenseweg”. We hebben hier als fractie meerdere keren aandacht voor gevraagd, want er gebeuren hier met regelmaat ongelukken.

Omdat het een provinciale weg betreft hebben we de vorige Statenperiode Hans van Bakel en Otto van Verschuer uitgenodigd om ter plekke te gaan kijken. Sinds de aanpassingen aan de weg in 2017, is de situatie voor fietsers verbeterd, maar voor automobilisten is het sindsdien gevaarlijker geworden. Dat werd door passanten ook bevestigd tijdens het locatiebezoek van de beide CDA statenleden begin 2019.  De oplossing voor het probleem, namelijk een rotonde, is wel bij de toenmalige gedeputeerde onder de aandacht gebracht. Maar verder dan een extra onderzoek kwam het niet.

Na de statenverkiezing nam Hans van Ark de portefeuille over en stuurden we hem ieder bericht over weer een aanrijding toe. Intussen deed omroep Gelderland de oproep aan de Gelderlanders om het gevaarlijkste verkeerspunt van de provincie door te geven. Daar kwam de kruising N346-Almenseweg als gevaarlijkste uit de bus. Mede hierdoor en door de vragen van de CDA Statenfractie besloot de provincie om toch voor een rotonde te gaan. Voorwaarde was wel dat de gemeente Lochem, Zutphen en Bronckhorst een financiële bijdrage zouden leveren. Wij hebben hiervoor bij de Kadernota 2021 een motie ingediend en deze werd raadsbreed aangenomen. In Zutphen is de raad afgelopen maart akkoord gegaan. Het wachten was op Bronckhorst.

Volgens Hans van Ark ging de provincie in gesprek met de gemeente Bronckhorst. De betreffende wethouder gaf aan dat de prioriteit voor Bronckhorst niet bij de genoemde kruising ligt. Er bevinden zich in zijn gemeente meerdere wegen die ook onderhoud of aanpassingen vragen.

Wat er precies is afgesproken tussen Bronckhorst en Provincie weten we niet. Wel dat de rotonde dit jaar nog gerealiseerd gaat worden. En dat is goed nieuws.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is als je de weg naar Arnhem weet te vinden en elkaar helpt het doel te bereiken.