09 april 2021

Statenlid Hans van Ark neemt polshoogte in Barchem

Woensdagmiddag kwam CDA Statenlid Hans van Ark op uitnodiging van CDA Lochem naar Barchem. De provincie is voornemens de provinciale wegen Barchem-Ruurlo en Barchem Borculo onder handen te nemen. Zo wordt de maximum snelheid verlaagd naar 60 km/u en komen er plateaus. Vooral dit laatste baart weggebruikers zorgen.

Het voornemen is 15 plateaus op een stuk van 4 km. De provincie hanteert een lengte van 8 meter per plateau.

Met name voor landbouwverkeer, loonwerkers en vrachtverkeer geeft dit een grote belasting voor mens en machine.

Om de zorgen toe te lichten waren ook vertegenwoordigers van Cumela, LTO en Vereniging Barchems Contact aanwezig.

Een ander punt van aandacht voor Barchem is de aanrijdtijd voor hulpdiensten en of de lijndienst van Arriva blijft bestaan.

Hans van Ark was benieuwd of er alternatieven zijn om de wegen toch veiliger te maken, maar met minder nadelige gevolgen voor met name het landbouwverkeer.

Daar gaan LTO, Cumela en Vereniging Barchems Contact mee aan de slag.

Wij hebben intussen contact gezocht met CDA Berkelland omdat beide wegen ook over het grondgebied van Berkelland lopen.

Op de foto: Hans van Ark in gesprek met Gert Tessemaker.