14 juni 2021

Voor de (d)raad juni 2021

Woonvisie Almen

Het CDA heeft ingestemd met de woonvisie Almen. Sinds 2007 is door velen gewerkt aan deze visie. Het verplaatsen van een melkveebedrijf destijds bood kansen voor nieuwbouw Almen Zuid. Het bevreemdt ons dat sommige partijen verrast zijn over de visie en de locaties. Het is de uitkomst van een jarenlang proces met brede steun uit het dorp.

Als we krachtige kernen willen zullen we ruimte moeten bieden aan vooral jonge gezinnen. Dat kan door nieuwbouw en via doorstroming naar woningen die nu nog door ouderen bewoond worden. Bij bouwplannen moet in ieder geval met deze groepen rekening gehouden worden.

Aanvullend vervoer

Provincie Gelderland wil een nieuw vervoerssysteem opzetten: HaltetaxiRRReis. Dit heeft gevolgen voor verschillende reizigersgroepen van PlusOV. Een Wmo-reiziger kan dan niet meer samen met een niet geïndiceerde Wmo-reiziger reizen, want de HaltetaxiRRReis gaat van halte tot halte en niet van deur tot deur. Een verschraling van het aanbod.  Bovendien zullen vervoerders achter elkaar aan rijden voor (grotendeels) dezelfde doelgroep.

Het CDA heeft een motie ingediend waarin het collega opgedragen wordt met PlusOV, de andere vervoersregio’s en provincie in gesprek te gaan om het voorzieningenniveau minimaal op het huidige niveau te behouden. De motie is raadsbreed gesteund.