Activiteiten CDA Lochem

Ledenbijeenkomst 22 juni 2021 - voorbereiding verkiezingsprogramma 2022-2025 - “Elk weet waar Almens kerkje staat en kent de weg die derwaarts gaat”

Op 22 juni 2021 wisten in ieder geval een twintigtal leden van onze CDA afdeling deze weg te vinden. Ze gingen in het dorpshuis van Almen met elkaar in gesprek over de onderwerpen die in een nieuw verkiezingsprogramma voor de gemeenteraad-verkiezingen van maart 2022 opgenomen zouden moeten worden.
Na de opening en een warm welkom aan iedereen door onze voorzitter Robert Croll, kreeg Jaap Jonk het woord. Als bestuurslid belast met de voorbereiding van het verkiezingsprogramma, zette hij de procedure uiteen die we hiervoor willen hanteren.
Uitgangspunt vormen twee documenten:
1.    Een duidelijk schema waarin staat hoe je vanuit de CDA grondslag en het verkiezingsprogramma, de voor ons belangrijke zaken voor elkaar krijgt met concrete maatregelen.
2.    Het model verkiezingsprogramma, aangereikt door het landelijk CDA. Dit heeft als basis het rapport “Zij aan zij”, dat we al eerder besproken hebben.

Door ons op deze stukken te baseren zijn we als CDA herkenbaar en kunnen we het verschil maken. Wij willen een overheid die op grond van onze uitgangspunten er voor de burger is en niet andersom.

Na deze toelichting werden leden uitgenodigd onderwerpen op te schrijven die men van groot belang vindt voor het op te stellen programma. Door op elkaars voorstellen te reageren bepalen we samen welke onderwerpen en voorstellen we nader willen uitwerken. En u begrijpt dat dit heel wat onderlinge discussie gaf, vooral wanneer de ideeën nogal uitdagend waren. En als het dan ging over clusters woningen bouwen in het buitengebied of alle sportkantines alcoholvrij maken, dan kunt u zich voorstellen dat daar wel reacties op kwamen.

Wanneer je de opbrengst van deze avond nader analyseert, dan blijkt er toch een aantal thema’s te zijn waar de aanwezige leden belang aan hechten, namelijk:
•    Klimaat, energietransitie milieu en de mogelijkheden voor de landbouw.
•    Woningbouw. Waar gaan we bouwen en voor wie en hoe zorgen we voor betaalbare woningen voor starters en burgers die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.
•    Welzijn en zorg. Iedere burger die zorg nodig heeft moet de juiste zorg tijdig kunnen krijgen, maar hoe organiseer je dat.
•    Werkgelegenheid. Jongeren moeten werk kunnen vinden in onze gemeente maar ook voor mensen met een beperking moet er een passende werkplek zijn (sociale werkplaats).
De discussie was dan ook zeer geanimeerd en dankzij de leiding van Jaap kwamen alle onderwerpen goed aan bod. Om aan deze avond een vervolg te geven, stelt het bestuur voor om op elk van de vier genoemde thema’s een werkgroepje aan te stellen. Daarin kunnen leden, niet-leden en externe deskundigen verder aan het werk gaan en op deze manier komen we tot een concept verkiezingsprogramma wat op een ALV in het najaar ter goedkeuring aan u voorgelegd zal worden. Vervolgens krijgt u de gelegenheid hierop aan te vullen. Voor de volgende bijeenkomst hopen we op een nog grotere opkomst, zodat we met elkaar een sterk programma voor onze gemeenschap zullen realiseren.

Dus wilt u een bijdrage leveren, laat het ons weten via [email protected]. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Met applaus voor Jaap en nog een drankje aan de bar werd de avond afgesloten en kon een ieder weer met een goed gevoel huiswaarts gaan.

Hartelijke groet,
Namens het bestuur van onze afdeling.

Doe mee

Steun het CDA en doe mee! Dat kan door lid te worden, maar ook door vrijwilliger te worden of een donatie te doen.

Foto/Video

Bekijk hier foto's en video's van onze activiteiten.