09 maart 2022

Even voorstellen: Chiel Polman

Chiel Polman gaat voor een gezond, vitaal en aantrekkelijk Montferland

‘Ik vind het belangrijk om jongeren aan onze gemeente te binden en wil graag vooruit kijken ’

DIDAM - Montferland voor de lange termijn gezond, vitaal en aantrekkelijk houden. Dat is waar Chiel Polman (35) zich de komende vier jaar voor wil inzetten. Als nummer 3 op de lijst van het CDA Montferland hoopt de Didammer daarom dat hij zijn raadlidmaatschap mag verlengen.

“Ik heb wel getwijfeld of ik me herkiesbaar zou stellen”, geeft hij toe. “Raadslid zijn kost veel tijd. Er liggen taaie vraagstukken, zoals de energietransitie en zorgdossiers. Daarbij hebben we met name vanwege tekorten in de zorg de afgelopen jaren moeten bezuinigingen en moeilijke keuzes moeten maken. Om dit te combineren met een fulltime baan is af toe best pittig. Bovendien ben ik onlangs voor de tweede keer vader geworden en zijn we druk met de bouw van ons nieuwe huis in Greffelkamp. Maar het CDA Montferland is een mooie club mensen, die zich graag ergens in vastbijt en verantwoordelijkheid wil nemen, ook als het even moeilijk is. Daar wil ik nog wel vier jaar onderdeel van zijn.”

Polman is sinds 2013 lid van het CDA. De eerste periode was hij fractievolger en draaide hij in diverse commissies mee. Vier jaar geleden voegde hij zich als nummer 6 op de lijst bij de gemeenteraad. Hij hield zich in die periode onder andere bezig met openbare orde en veiligheid, zorg, jeugd en sport.

Centrumplan Didam

“Ik vind het vooral belangrijk om jongeren te binden aan onze gemeente”, zegt hij. “Hiervoor moeten we in Montferland voor voldoende betaalbare woningen, reuring en een goede bereikbaarheid zorgen. Ik ben dan ook een groot voorstander van het Centrumplan Didam. Voor de toekomst van het dorp is het nodig om het centrum aantrekkelijk en compact te houden, zowel voor winkeliers als mensen die zich in Didam willen vestigen. Misschien leidt dit op termijn ook tot meer horeca rondom het nieuwe plein. Dat dit echt een goede investering is voor Didam is wellicht pas over een paar jaar te zien. Maar je moet als raadslid vooruit durven kijken in het algemene belang en niet alleen meegaan met het sentiment van de korte termijn. Gewoon eerlijk vertellen hoe het zit en waarom we ergens voor kiezen, dat is waar het CDA ook voor staat.”

Voldoende reuring

Om Montferland voor de lange termijn financieel gezond, vitaal en aantrekkelijk te houden voor jongeren is een goede bereikbaarheid noodzakelijk. “Zowel digitaal (glasvezel) als via de weg (A12) en het spoor (verdubbeling).” Ook moet er volgens Polman voldoende reuring in de gemeente zijn. Een actieve middenstand en goede voorzieningen, een rijk verenigingsleven en naoberschap zijn daarbij essentieel.

“Dat zijn dingen die het leven leuker maken en zorgen ervoor dat mensen zich verbonden voelen. Anders wordt het maar een saaie boel. De taak van de gemeente hierin is om ze te stimuleren en faciliteren waar dat kan. Maar niet alles kan, voorzieningen en verenigingen moeten zich ook zelf kunnen bedruipen en niet alleen overleven op subsidies. De gemeente is niet alleen verantwoordelijk voor een fijne leefomgeving. Die maak je samen met de inwoners.”

Greffelkamp

Polman woont zelf sinds kort weer in de buurtschap Greffelkamp, waar hij ook deels opgroeide. Hij bouwt hier, samen met zijn vrouw Hanneke en twee kinderen, een nieuwe woning op de grond van zijn ouders en voorouders. Verder is Polman werkzaam als secretaris en adviseur risicobeheersing bij Brandweer Nederland. In die functie is hij onder andere actief op het gebied van bouwregelgeving, brandveilig leven en coördineert hij diverse landelijke projecten. In zijn vrije tijd voetbalt de Didammer bij DVC’26 en af en toe in de zaal. Ook bouwt hij met zijn carnavalsgroep elk jaar een praalwagen voor de optocht van De Vrolijke Drammers in Loil.