29 september 2022

Vragenuur 29 september 2022

Donderdagavond 29 september 2022 hebben wij enkele vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders tijdens het vragenuur. Onze vragen hadden betrekking op de parkeer- en verkeersituatie in het centrum van 's-Heerenberg en woningbouw in o.a. de kernen Loil en Nieuw-Dijk.

Parkeer-/verkeersituatie centrum 's-Heerenberg

Het college heeft toegezegd binnen 3 maanden met een plan te komen voor de aanpak van uiterst moeilijke parkeer-verkeerssituaties in het centrum van 's-Heerenberg. Ons raadslid John Teunissen heeft hier tijdens het vragenuur om gevraagd. Wij merken dat er al langere tijd sprake is van onhoudbare parkeer- en verkeerssitaties. "Bewoners, ondernemers en toeristen klagen hierover steen en been", aldus John Teunissen. Ook het college is zich er al enige tijd van doordrongen dat aan de parkeer- en verkeerssituatie in het centrum van 's-Heerenberg iets moet gebeuren en noemt de vraag dan ook "uit het hart gegrepen". Als voorbeeld gaf zij aan hier tijdens haar werkbezoek bij de Heemkunde kring en Huis Berg ook op geattendeerd te zijn.

Het door het college toegezegde plan zal begin 2023 met de raad worden besproken.

Woningbouw in o.a. Loil en Nieuw-Dijk

Woningbouw had en heeft onze aandacht. Onder het vorige college en in de vorige raadsperiode heeft de gemeente al in vijf kernen gronden aangekocht, bedoeld voor woningbouw. Ondanks dat er nog geen definitieve plannen openbaar zijn voor gemeentelijke woningbouwplannen in Loil en Nieuw-Dijk, horen ook wij geluiden dat we in die kernen ontwikkelingen mogen verwachten. Als CDA Montferland lopen we al een tijdje mee in het gemeentelijke bestuur en wij weten dus ook dat er bepaalde zaken zijn die in het kader van eventuele onderhandelingen op dit moment nog niet gedeeld kunnen worden. Wel hebben wij gevraagd binnen welke termijn de inwoners duidelijkheid kunnen verwachten. De portefeuillehouder heeft ons tijdens het vragenuur toegezegd dat hij hoopt voor het eind van het jaar duidelijkheid te kunnen geven. Wij volgen de ontwikkelingen scherp en zodra hierover meer bekend is zullen we dit natuurlijk met u communiceren.