29 januari 2017

CDA blijft pleiten voor Dorpensingel

De discussie over de Dorpensingel loopt al veel te lang: in 2007 is het besluit genomen in de Raad dat er een Dorpensingel zou komen in Nijmegen Lent, maar er is nog steeds niets van terecht gekomen om financiële problemen vanuit Lingewaard, de provincie en onze eigen gemeente. Om toch eindelijk hier iets tegen te doen, aangezien er steeds meer verkeer komt in Lent – en steeds meer en meer zal worden zolang de gemeente huizen en wijken blijft bouwen in Lent – heeft het College een voorstel gedaan voor een Ressense variant: een variant die een oprit voor de S110 in Ressen voorstelt, die ontzettend veel verkeer in Ressen tot gevolg zou hebben. Deze oprit zou er immers voor zorgen dat het verkeer vanuit Lingewaard niet meer naar Nijmegen komt via de Vossenpels, maar via Ressen. Dit zou dan de noodzaak van een Dorpensingel wegnemen.

Het CDA ziet niets in deze zogenaamde oplossing en stelt dat de Ressense variant geen variant is. Vereniging Dorpsbelangen Ressen heeft aangetoond dat de gigantische toename aan verkeer in Ressen onevenredig is met wat het zou opleveren in Lent: de percentages van verkeerstoename variëren van +67% tot zelfs +2.900%, waar in de Vossenpels een afname van slechts -11% wordt verwacht. Bovendien zal het leven in Ressen een stuk minder aangenaam zijn door al het verkeer wat er ineens doorheen zal komen, terwijl Ressen een beschermd dorpsgezicht heeft.

Het CDA pleit er dus nog steeds voor dat er een Dorpensingel komt en is bereid hier ook geld voor vrij te maken of om op termijn deze Dorpensingel aan te leggen, als er maar duidelijkheid komt voor huidige en toekomstige inwoners van Lent. Het CDA is benieuwd naar de nieuwe varianten die het College zou onderzoeken, maar blijft kritisch om het gebrek aan handelen van het College.

Tags: Ressen, Dorpensingel, Dorpsbelangen, Lingewaard, Vossenpels