16 februari 2017

Houd de binnenstad bereikbaar voor iedereen!

Ons mooie centrum is een bestemming voor velen; om te winkelen, de historische binnenstad te bekijken of zaken te doen in een van de kantoren of de stadswinkel. Zowel Nijmegenaren als vele toeristen komen elke week naar het centrum. Reden genoeg om bereikbaarheid van het centrum goed te houden.

Openbaar Vervoer

De bussen die nu de mensen naar hun bestemming brengen, rijden veelal door het centrum. Vooral voor kwetsbare groepen, zoals ouderen, mindervaliden en mensen met kinderwagens is deze busverbinding van groot belang. Nu zorgen de bussen die door de Burchtstraat rijden soms voor onveilige situaties. In het voorstel dat nu op tafel ligt lijkt het alsof er een afweging tussen veiligheid en bereikbaarheid, maar beide kan zeker ook. Inleveren op een van beide is zeker niet wenselijk. Hier moet een goed plan voor op tafel worden gelegd en niet alleen maar het oplossen van een probleem en het veroorzaken van een ander. Daarom moet er eerst goed onderzoek worden gedaan voordat er radicale beslissing worden genomen.

Parkeren

Verder moet voor ook voor autoverkeer de binnenstad bereikbaar blijven. Het College stelt voor om het onmogelijk te maken om in de Eiermarktgarage kort te parkeren en wil ervoor zorgen dat bezoekers alleen maar lange tijd de auto hier neer kunnen zetten. Het CDA vindt dit heel onwenselijk: op deze manier wordt het voor ouderen en mindervaliden ontzettend lastig om de binnenstad te kunnen bezoeken. Het CDA pleit dus voor kortparkeren om eenvoudige en heldere parkeertarieven te verzorgen. Zo blijft de binnenstad voor echt alle Nijmegenaren bereikbaar: ook voor ouderen en mindervaliden.