29 maart 2017

CDA: voorzichtigheid geboden bij aanpassen Graafseweg

Op 29 maart is er op initiatief van CDA en Liberaal Nijmegen een motie ingediend om de geplande wegversmalling op het viaduct over de spoorweg van de Graafseweg eerst goed te onderzoeken. Het gemeentebestuur wil één rijbaan staduitwaarts opheffen om meer ruimte te maken voor het fietspad. Hierdoor kunnen veel problemen ontstaan, zoals files tot op het Keizer Karelplein. Ook zouden auto’s de wijken in kunnen rijden om de drukte te mijden.

CDA en Liberaal Nijmegen dienden een motie in, waardoor er eerst een proefperiode komt, voordat de verbouwingen echt gaan beginnen. Voordat Nijmegen vast zit aan een nieuw punt met een fileprobleem, kan de gemeenteraad het voorstel nog probleemloos terugdraaien. Ook roept de raad in de motie het gemeentebestuur op om deze opstelling al ná de Zomerfeesten gereed te hebben. Dit omdat het beoogde proefmoment van het gemeentebestuur in de zomer niet voldoende een goede simulatie is van de situatie die zal ontstaan. De raad hoopt zo zekerheid te krijgen voordat de gemeente de Graafseweg ingrijpend verandert.