11 september 2018

Drugsoverlast: een reëel probleem voor Nijmegen

Op 1 september berichtte De Gelderlander dat Neerbosch-Oost een ‘getto’ is geworden van junks, drugsdealers en drugsafval. Hoe schokkend dat bericht ook is, verrassend is het niet. Neerbosch-Oost is namelijk niet de enige wijk die met dit probleem kampt, zo blijkt uit de laatste Stadsmonitor uitgevoerd door de gemeente. In de afgelopen drie jaren is drugsoverlast in Nijmegen de meest toegenomen soort overlast en inmiddels vinden dagelijks ongeveer twee aangiftes plaats. Inwoners in Neerbosch-Oost, Zwanenveld, de Binnenstad, Willemskwartier, Nijeveld, Tolhuis en Meijhorst geven aan dat drugsoverlast de leefbaarheid in hun wijk vermindert.  Wijkbewoners durven nauwelijks meer alleen of ’s nachts over straat en voelen zich niet meer  veilig in hun eigen wijken. Het CDA maakt zich grote zorgen over deze toenemende overlast en de  afnemende leefbaarheid.

Op dit moment pakt de gemeente drugsoverlast aan met verslavingszorg, zorg achter de voordeur en met handhaving. Helaas blijken deze maatregelen, hoe goed ook, nog altijd niet genoeg. Het CDA wil daarom kijken naar wat we kunnen leren van andere gemeenten. Koploper in de aanpak van drugsproblematiek is de gemeente Rotterdam. Deze stad zet in op het afpakken van het criminele geld van drugshandelaren en –producenten. Een straf die deze criminelen het hardst raakt. Daarnaast richt Rotterdam zich ook op het verbeteren van de leefomgeving en de weerbaarheid in de wijken. Dit doet de gemeente door bewoners mee te nemen in de aanpak van criminaliteit.

Het CDA stelt voor de Rotterdamse aanpak te volgen. Nijmegen heeft te lang de verontrustende geluiden van bezorgde inwoners genegeerd. Daarom wil het CDA samen met de Raad kijken op welke manier drugsoverlast het beste kan worden aangepakt; het liefst door het ontnemen van crimineel geld. Daarbij is het belangrijk bewoners van de wijken die overlast ondervinden te betrekken om te zien hoe de wijken weer leefbaar gemaakt kunnen worden. Het is tijd om criminaliteit nu echt te bestrijden en samen te werken aan veilige en leefbare wijken.