09 januari 2020

Column in Huis aan Huis 7 januari 2020 door Koos Meijer

GELOOFWAARDIG

De eerste 7 dagen van januari 2020 zitten er bijna op en ook u heeft ongetwijfeld in deze dagen vele handen geschud, vergezeld van de beste wensen en goede gezondheid voor 2020. Als aanvulling op deze welgemeende wensen geven veel politici aan voor het komende jaar te willen werken aan een meer geloofwaardig openbaar bestuur dat betrokkenheid in de praktijk handen en voeten geeft. Deze wens hoor je eigenlijk al jaren, maar wat is er dan in de afgelopen jaren van waar gemaakt? Voor veel Nederlanders was 2019 toch weer een jaar waar de geloofwaardigheid van de politiek steeds verder onder druk kwam te staan. Dus de wens omzetten in daadwerkelijke scores is blijkbaar niet zo makkelijk.

BETROKKEN

Blijkbaar is betrokkenheid hét sleutelwoord op weg naar een betere geloofwaardigheid. Ik herinner mij een gemeentelijke bijeenkomst begin jaren negentig over maatregelen m.b.t. de F.A. Molijnlaan. Een zaal vol betrokken inwoners en een wethouder die het even kwam vertellen hoe het moest gaan worden. Er kwamen uit de zaal briljante ideeën, maar daar was de wethouder niet van gediend. Op een gegeven moment riep hij uit: “U mag eens in de 4 jaar uw vinger opsteken en voor de rest moet u uw mond houden”. Doodse stilte in de zaal, de betrokkenheid was volledig platgeslagen. Gelukkig is dit Nunspeetse historie en zoiets zal niet meer gebeuren. Maar is het soms autoritair handelen en zeggen van het gemeentelijk bestuur en ook politici nu echt verleden tijd? Helaas, ook in 2019 zijn er meerdere situaties waarin je terecht vragen over het bestuurlijke onderkennen van de belangen van Nunspeetse inwoners kunt stellen. Gelukkig komt nu eindelijk de Omgevingswet in beeld en die is daar klip en klaar in: “In een vroegtijdig stadium moeten belanghebbenden (burgers, bedrijven, etc.) bij het proces van de besluitvorming over een project of activiteit betrokken worden”. Kijk, dat is duidelijk.

Ook Nunspeet moet in 2020 overstag en klare wijn over betrokkenheid gaan schenken.CDA Nunspeet Lokaal heft samen met u daar alvast het glas op.