18 september 2018

Column in Huis aan Huis Nunspeet op 25-09-2018

Schrijver: Hennie Zijlstra

Niet in mijn achtertuin!

Wij krijgen nieuwe buren. Sinds een paar weken staat het huis te koop. Dat vinden wij best spannend. Wat voor mensen zullen er naast ons komen wonen? Jong of oud? Mensen uit de buurt of van ver? We hopen natuurlijk op mensen die we aardig vinden en die zich netjes gedragen. Maar dat hebben we natuurlijk niet in de hand. Er zijn meer mensen die het best heel spannend vinden als er nieuwe mensen in de buurt komen wonen. Dit is te zien bij het grote animo voor inspraak op de woningbouwplannen van de gemeente. Menigeen vindt het perspectief van nieuwe buren best een uitdaging. Vooral als we daar bepaalde beelden bij hebben. Zo blijkt het perspectief van buren uit de “onderkant” van de samenleving of statushouders voor sommigen een rampscenario met desastreuze gevolgen voor veiligheid en woongenot. Ik kan me voorstellen dat niemand kiest voor burenoverlast. Maar het gemak waarmee we mensen in een bepaalde hoek duwen en van bevooroordeelde etiketten voorzien vind ik geen goed idee. Dit is niet de manier waarmee we met elkaar om willen gaan. Dit past ook niet in een plaats als Nunspeet waar we juist het omzien naar elkaar hoog in het vaandel hebben staan. Bij het CDA gaan we daar van uit. We voelen ons solidair met iedereen die een plekje zoekt om te wonen in Nunspeet. Iedereen heeft het recht op een fijn huis. Dat betekent niet dat nieuwkomers geen rekening hoeven te houden met hun nieuwe buren. Wij hebben samen de verantwoordelijkheid om er iets goeds van te maken.

Solidariteit en samen de verantwoordelijkheid oppakken.

Het is een behoorlijke uitdaging om iedereen van een fatsoenlijke woning te voorzien. Daar heeft de gemeente een belangrijke rol in te vervullen. Er is een tekort en de huizen die gebouwd worden of te koop staan zijn binnen de kortste keren verkocht of verhuurd. Juist daarom is het belangrijk dat wij fatsoenlijk met elkaar om blijven gaan en ook de ander een plekje gunnen. Ook als dit heel dichtbij komt.