10 april 2021

Geen draagvlak voor hoogbouw in Elspeet

ELSPEET | De enquête van CDA Nunspeet Lokaal over woningbouw in Elspeet Noordwest is massaal ingevuld. Maar liefst ruim 500 mensen hebben hun mening kenbaar gemaakt door de vragenlijst in te vullen. De vragenlijst bestond uit vijf onderwerpen: het totaal aantal woningen, de hoogte van de appartementen, de goothoogtes aan de Nachtegaalweg, de gewenste woningtypes en het belang van groen en speelruimte in de woonwijk. Uit de antwoorden blijkt dat driekwart van de Elspeters niet positief is over de huidige invulling van het plan. De belangrijkste bezwaren betreffen de hoogte van het appartementencomplex en het ontbreken van speelruimte en groenvoorzieningen. Ruim 70 procent is pertinent tegen een gebouw hoger dan tien meter. Het grootste deel daarvan vindt zelfs dat er helemaal geen appartementengebouw op de hoek tegenover de schaapskooi moet komen. Meer dan 80 procent vindt dat er ruimte moet zijn voor een speelvoorziening en voor voldoende groen in de wijk. Daarvoor zou een aantal woningen moeten worden opgeofferd, zelfs al zouden de prijzen voor de te bouwen woningen daardoor iets hoger worden. Het type woningen dat in het plan is opgenomen sluit wel aan bij de wensen van inwoners, er is vooral (75 procent) behoefte aan tweekappers en rijtjeswoningen in de koopsector. Aan de Nachtegaalweg gaan de handen op elkaar voor een divers beeld: grote kappen (goothoogte 3 meter) hebben de voorkeur ten opzichte van hoge gevels met veel steenmassa.

“Vier op de vijf Elspeters wil meer speelruimte en groen in de wijk”

Karel van Bronswijk en Wichert Stoffer van CDA Nunspeet Lokaal zijn bijzonder tevreden met de grote hoeveelheid reacties op de enquête. De uitslag geeft een goed beeld van wat Elspeters belangrijk vinden bij de invulling van Elspeet Noordwest. De duidelijke signalen zal raadslid Karel van Bronswijk delen met de gemeenteraad en het college verzoeken het plan op een aantal punten aan te passen. Het appartementengebouw zal tenminste lager moeten worden, er is overduidelijk geen draagvlak voor een gebouw van 13 meter hoog. Daar kan het college wat betreft CDA Nunspeet Lokaal niet omheen. Verder zal Karel aandringen op het creëren van extra ruimte voor een speelvoorziening voor kleine kinderen, zodat zij dicht bij huis kunnen spelen. Ook zal hij benadrukken dat Elspeters tweekappers en rijtjes van maximaal vier woningen willen zien, geen lange aaneengesloten blokkendozen.

Wichert Stoffer roept de coalitiepartners en het college op nog eens goed naar hun eigen partijprogramma’s, het collegeprogramma en het beeldkwaliteitsplan te kijken. “Een groene leefomgeving en speeltuinen worden steevast als speerpunt genoemd. Ook staan de programma’s vol van diversiteit in bouwstijlen, stimuleren van CPO en bouwen met een dorps karakter. De huidige invulling van dit plan kenmerkt zich door hoogbouw, verstening en eenheidsworst en is daarmee in strijd met de beloften die het gemeentebestuur aan haar inwoners heeft gedaan.”