10 maart 2022

‘Jong’ ontmoet ‘Oud’

Wichert Stoffer, lijsttrekker van CDA lokaal en 43 jaar jong, ging op bezoek bij Henk Prins die met zijn 98 jaar het oudste CDA-lid in de gemeente Nunspeet is.
Het werd een inspirerend gesprek tussen beide heren waarbij Henk blijk gaf over een nog bijna fotografisch geheugen te beschikken. Henk Prins is nu 98 jaar en hoopt 2 dagen voor de verkiezingen de 99 jaar te behalen. Hij is het enige nog levende raadslid van de gemeenteraad in 1972, 50 jaar geleden dus. Al voor dat het CDA in 1980 ontstond was Henk lid van de Christelijke Historische Unie en hij heeft het tot stand komen van het CDA aan den lijve meegemaakt, zoals dat zo mooi heet. De samenvoeging van de toen bestaande partijen CHU, ARP en KVP ging niet zonder slag of stoot en voor veel Nunspeters was de KVP toen toch een stap te ver. De eerste politieke afsplitsing was daar met lijst Lokhorst, het latere RPF en nog later werd dat de ChristenUnie en volgens Henk was daarmee de cirkel weer bijna rond, maar, helaas, niet helemaal en dat vindt Henk jammer. Drie christelijk-democratische partijen in Nunspeet en alle drie partijen zitten qua programma dichter bij elkaar dan menigeen denkt. En toch lukt het niet om er samen echt voor te gaan.

Op smeuïge manier en doorspekt met veel anekdotes nam Henk Wichert mee in de eerste jaren van de gemeente Nunspeet en die van het CDA Nunspeet. Opvallend was dat Henks ervaringen van toen op veel gebieden nog steeds vertaal- en zichtbaar zijn in de huidige maatschappij, wat dat betreft niets nieuws onder de zon. De tijdsbelasting en afwegingen voor een raadslid waarbij de spanning tussen bijvoorbeeld eigen zaak en het zijn van raadslid best opspeelde, machtspelletjes, haantjesgedrag en kerkelijke bloedlijnen zijn ook nu herkenbare zaken.

Voor Wichert werd het vooral een uur van goed luisteren en aan het einde van het gesprek gaf Henk Wichert nog een paar goede adviezen voor een raadslid mee:

•           geef het goede voorbeeld

•           ga recht door zee

•           waardeer andermans standpunten en

•           waai niet met alle winden mee.

Henk had tenslotte nog een bewonderenswaardige uitsmijter: “Hoog op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag staat een goede uitslag voor het CDA”. En hij vervolgde: “Misschien kan ik mijn steentje nog bijdragen om als lijstduwer op de kieslijst te komen, want je weet maar nooit en elke stem telt” En dat laatste is een waarheid als een koe!