30 september 2021

Nieuw bandentesttraject bij de Elspeterweg

De gemeente Nunspeet beschikt over een groot bos- en heidegebied waarin veel smalle en brede zandpaden aanwezig zijn. Afhankelijk van het gebruik worden bepaalde paden meer onderhouden dan anderen paden. Die paden worden regelmatig gevlakt en zo nodig wordt er grondversteviging aangebracht door het storten van menggranulaat op basis van gebroken puin. En dat werkt in de regel prima. Maar soms gaat het fout.

Wichert Stoffer, lijsttrekker van CDA Lokaal, wandelt en fietst met de MTB wel eens over het zandpad ‘Oude Leuvenumseweg’ en dat pad loopt vanaf de ingang tegenover de camping ‘De Tol’ naar de Stakenberg. “Een paar maanden geleden zag ik dat het pad vlak geschoven was”, merkt Wichert op, “het pad zag er in het begin eigenlijk prima uit, maar doordat het zand wat inklinkt en door het regenwater ook uitgespoeld wordt kwamen snel de nodige glasresten ‘bovendrijven’. En niet een enkel stukje! Op de eerste 200 m van het pad vind je nu honderden kleine en grote glasresten, variërend in grootte, vorm, kleur en scherpte.”

Naar het idee van Wichert is er blijkbaar gebruik gemaakt van vervuilde menggranulaat en dat is toch niet de bedoeling. “Glasresten zijn ontsierend en kunnen de nodige lekke banden opleveren en, niet geheel ondenkbaar, als brandglas spontaan brandstichten”, aldus Wichert.

De fractie van CDA Lokaal heeft in de raadsvergadering van 30 september jl. over dit onderwerp vragen aan het college gesteld. De reactie was helder. Jaren geleden is er inderdaad granulaat gebruikt die van minder kwaliteit was. Nu na vele jaren is door het vlakken de onderlaag verder naar boven gekomen met de nu zichtbare resultaten. Wethouder Marije Storteboom komt binnenkort met een opruimplan, zo mogelijk met behulp van veel inwoners. CDA Lokaal zal dan zeker helpen!