12 maart 2022

Noodkreet: maak einde aan onnodig blessureleed

HULSHORST/ELSPEET – De voetbalverenigingen van Hulshorst en Elspeet luiden de noodklok over de slechte speelomstandigheden op hun kunstgrasvelden. De toplagen van de kunstgrasvelden zijn versleten en nodig aan vervanging toe. Onderhoud is bijna niet meer mogelijk vanwege de slechte staat van het materiaal. Bij beide verenigingen leidt dit tot allerlei problemen, waarbij het hoge aantal blessures als gevolg van het slechte kunstgras de meeste zorgen geeft.

De toplagen van de hoofdvelden van beide verenigingen zouden oorspronkelijk uiterlijk dit jaar of volgend jaar worden vervangen. Maar het gemeentebestuur maakte vorig jaar, na een advies van een ingehuurd bureau, ineens een heel andere keuze. De kosten voor de vervanging vielen hoger uit dan begroot en dat was voor het college aanleiding om de beloften aan de verenigingen in te trekken. Voor Elspeet betekende dit uitstel van vervanging en nog lange tijd doorspelen op een slecht veld met hoge onderhoudskosten. Voor Hulshorst werd de onzekerheid nog groter, omdat de optie is opengehouden om helemaal te stoppen met kunstgras en in ruil daarvoor een extra natuurgrasveld toe te voegen.

“Voetballers kampen met blessures aan gewrichten en lopen schaafwonden op die direct te wijten zijn aan het slechte kunstgras.”

Lijsttrekker Wichert Stoffer en raadslid Karel van Bronswijk van CDA Lokaal gingen zaterdag langs bij de wedstrijd tussen de eerste elftallen van Hulshorst en Elspeet op het sportpark ‘Op de Heide’. Ze zijn geschrokken van de ernst van de situatie en willen dit onderwerp hoog op de agenda plaatsen. “Het is onverantwoord om onze voetballers op zulk slecht kunstgras te laten spelen. De twee grootste politieke partijen van Nunspeet hebben, ieder met een verschillend motief, hier echt een fout gemaakt. Daar moeten ze wat CDA Lokaal betreft op terug komen. Wij vinden dat de oorspronkelijke beloften aan de verenigingen alsnog moeten worden nagekomen.”

CDA-raadslid Karel van Bronswijk heeft in de debatten geprobeerd collega’s met goede argumenten op andere gedachten te brengen. Helaas zonder het gewenste resultaat. Van Bronswijk: “Op lange termijn is een kunstgrasveld helemaal niet duurder dan een natuurgrasveld. En al helemaal niet als je meeweegt dat een kunstgrasveld het gehele jaar bespeelbaar is en ook voor andere evenementen gebruikt kan worden. Bovendien kun je in de winter de overige natuurgrasvelden ontzien voor de trainingen.” De fractie van CDA Lokaal gaat de komende tijd proberen andere partijen mee te krijgen om het besluit van vorig jaar te herzien.