04 juni 2019

Voor niets gaat de zon op.

Onze afdelingsvoorzitter André Russchen in de politieke column HaH Nunspeet van 4 juni 2019

Gemeenten worden geacht een volwaardig lokaal aanbod te hebben voor ondersteuning en zorg. Bij lokale dienstverlening wordt hierbij vervolgens algauw gekeken naar de inzet van vrijwilligers. Ook in Nunspeet wordt gebruik gemaakt van alle kwaliteiten van de mensen in de gemeente, en het is nog gratis ook of toch niet? Gratis? Dat is wat vaak gedacht wordt over de inzet van vrijwilligers. Dat kost niets. Maar dat is natuurlijk niet waar.

En dat is iets wat gemeenten zich moeten realiseren als ze een deel van hun beleid door vrijwilligers laten uitvoeren. Vrijwilligerswerk moet gecoördineerd worden, vrijwilligers hebben begeleiding of training nodig, er moet geïnvesteerd worden in het behoud van de vrijwilligers en het aantrekken van nieuwe krachten. Het werk moet voor hen ook aantrekkelijk blijven! Waar de vraag vroeger vooral ging over bijvoorbeeld gezelschap en simpele klussen, vraagt men nu steeds vaker gekwalificeerde mensen die iets naast hun baan willen doen. In de sport, in de kunst of in de zorg. Dat is ook het gevolg van verenigingen die, met de blik op de wereld, steeds professioneler moeten worden. En dan heb ik het nog niet over de know-how om een subsidie aan te vragen of financiële of juridische zaken. Een vrijwilliger is niet gratis

Gemeenten moeten zich realiseren dat wanneer zij subsidie geven aan sportverenigingen of aan welke organisatie dan ook die met vrijwilligers werkt, vrijwilligers geld kosten. En dat als je gaat schaven aan budgetten en geen geld voor de vrijwilligers incalculeert, de budgetten uitgeput raken, en de hele vereniging ter ziele gaat.

Het CDA Nunspeet heeft oog voor die vrijwilliger en alle verenigingen en stichtingen in onze mooie gemeente Nunspeet. Sinds november 2017 mag ik voorzitter van CDA Nunspeet zijn en met een enthousiaste groep mensen, waaronder onze twee raadsleden Koos Meijer en Karel van Bronswijk, proberen wij verbindend te zijn tussen de gemeente Nunspeet en haar inwoners met een positief kritisch geluid in de raadsvergaderingen.

CDA Nunspeet midden in de samenleving!